Strategi Kampanye SLB Negeri Bekasi Jaya dalam Meningkatkan Kesadaran Publik tentang Kesetaraan Hak Penyandang Tunarungu di Kota Bekasi
DOI:
https://doi.org/10.21009.COMM.033.03Keywords:
strategi kampanya, SLB, Teman Tuna RunguAbstract
ABSTRACT
This study aims to support the fulfillment of the rights of individuals with hearing impairments in
the city of Bekasi. The background of this research is the communication barriers between
individuals with hearing impairments (deaf peers) and the broader community (hearing peers),
which often lead to feelings of inferiority and suspicion toward the deaf. This results in difficulties
in communication and socializing, as well as affecting their opportunities for equal acceptance
in society, including in the workforce. Therefore, this study designs a social campaign using
poster media to raise public awareness of the rights of the deaf and create opportunities for them
to participate equally in social and professional life. The research method used is a descriptive
qualitative approach, through observation and direct interviews with relevant informants,
including school officials and a student from the school. The paradigm employed is
constructivism, which emphasizes how individuals or groups form their understanding and
interpretation of the world, including the issues of equal rights and abilities of individuals with
disabilities. The data collected are then analyzed descriptively to provide an in-depth overview
of the challenges faced by individuals with hearing impairments in Bekasi. The research findings
indicate a significant potential among individuals with hearing impairments to develop skills that
align with their interests and talents, thus opening up broader career opportunities. Ultimately,
this study can raise awareness in the city of Bekasi about the rights of individuals with hearing
impairments. Additionally, this research also creates opportunities for individuals with hearing
impairments to work in various fields, enabling them to contribute economically to their families.
Keywords: Campaign Strategy; SLB Negeri Bekasi Jaya; Deaf Community
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mendukung pemenuhan hak penyandang tunarungu, di Kota
Bekasi. Latar belakang penelitian ini adalah adanya hambatan komunikasi antara penyandang
tunarungu (teman tuli) dan masyarakat luas (teman dengar), yang sering menimbulkan perasaan
rendah diri dan rasa curiga pada teman tuli. Hal ini mengakibatkan kesulitan dalam berkomunikasi
dan bersosialisasi, serta mempengaruhi peluang mereka untuk diterima secara setara dalam
masyarakat, termasuk di dunia kerja. Oleh karena itu, penelitian ini merancang kampanye social
dengan menggunakan media publikasi poster untuk meningkatkan kesadaran masyarakat terhadap hak-hak teman tuli dan membuka peluang mereka untuk berpartisipasi secara setara
dalam kehidupan sosial dan profesional. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah
metode deskriptif-kualitatif, melalui observasi dan wawancara langsung dengan informan terkait
yakni pihak sekolah dan juga salah satu siswa sekolah. Sedangkan paradigma yang digunakan
adalah konstruktivisme. Paradigma ini menekankan pada cara individu atau kelompok
membentuk pemahaman dan interpretasi mereka tentang dunia, termasuk mengenai kesetaraan
hak dan kemampuan penyandang disabilitas. Data yang dikumpulkan kemudian dianalisis secara
deskriptif untuk menghasilkan gambaran mendalam terkait permasalahan yang dihadapi
penyandang tuna rungu di Kota Bekasi. Hasil penelitian menunjukkan adanya potensi besar dari
penyandang tuna rungu untuk mengasah keterampilan yang sesuai dengan minat dan bakat
mereka, sehingga dapat membuka peluang karier yang lebih luas. Pada akhirnya penelitian ini
dapat meningkatkan kesadaran Masyarakat di Kota Bekasi, terhadap hak-hak penyandang tuna
rungu. Selain itu, penelitian ini juga mampu membuka kesempatan bagi penyandang tuna rungu
untuk bekerja di berbagai bidang, sehingga dapat berkontribusi secara ekonomi bagi keluarga
mereka.
Kata Kunci: Strategi Kampanye; SLB Negeri Bekasi Jaya; Teman Tuna Rungu
References
Alia Harumdani Widjaja, Winda Wijayanti, Rizkisyabana Yulistyaputri. (2020). Perlindungan Hak Penyandang Disabilitas dalam Memperoleh Pekerjaan dan Penghidupan yang Layak bagi Kemanusiaan. Pusat Penelitian dan Pengkajian Perkara Mahkamah Konstitusi RI. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://jurnalkonstitusi.mkri.id/index.php/jk/article/download/1719/pdf&ved=2ahUKEwjAua6M7ceJAxVPd2wGHSwHHmwQFnoECB4QAQ&usg=AOvVaw1CO12KEvGXAdVXvX3jIdii
Damayanti, P. A. (2015). Sekolah Dasar Luar Biasa (SDLB) Di Kota Semarang dengan Penekanan Desain Universal. Canopy: Journal of Architecture, 4(2), 1–8. Diambil dari https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/Canopy/article/view/8822
Elly, Sari Melinda dan Iis Sri Heryati. (2013). Bina Komunikasi, Persepsi Bunyi dan Irama bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Luxima Metro Media.
Evanirosa, dkk. (2022). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research). Bandung: CV. Media Sains Indonesia.
Lampah, N. T. S., & Setiawan, E. B. (2018). Aplikasi Asesmen Anak Berkebutuhan Khusus di SLB Rafaha Arjasari Menggunakan Progressive Web App. Ultima Computing: Jurnal Sistem Komputer, 10(2), 65–74. https://doi.org/10.31937/SK.V10I2.958
Moleong, Lexy J. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Murdiyanto, E. (2020). Penelitian Kualitatif (Teori dan Aplikasi disertai contoh proposal). Jakarta: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M) UPN Veteran.
Yusanto, Yoki. (2020). “Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif.” Journal of Scientific Communication (JSC)1(1). doi: http://dx.doi.org/10.31506/jsc.v1i1.7764
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Devy Putri Kussanti, Ita Suryani, Dhefine Armelsa, Susilowati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this Journal agree to the following terms:
- Author retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a creative commons attribution licensethat allow others to share the work within an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication of this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangementfor the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g. acknowledgement of its initial publication in this journal).
- Authors are permitted and encouraged to post their work online(e.g. in institutional repositories or on their websites) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published works.
Users/public use of this website will be licensed to CC BY