VALUATION OF LEARNING PHYSICAL EDUCATION LEARNING IN THE PANDEMIC TIME OF COVID-19 IN SMK AL-HIDAYAH I
DOI:
https://doi.org/10.21009/GJIK.124.08Keywords:
Effectiveness of learning, Learning Problems, Pandemic COVID-19Abstract
ABSTRACT
The purpose of this study was to find out how much the effectiveness level of physical education online learning
during the COVID-19 pandemic at SMK Al-Hidayah 1 Jakarta Class X students. The research method used was a descriptive qualitative researchmethod, namely a survey using Google form media which done in their respective homes. The population in this study were students of SMK Al-Hidayah 1 Jakarta. Grade X students totaling 268 students and using a sample of 38 students in the same class. This study used an instrument inthe form of a questionnaire with variables. This research includes three aspects of affective, cognitive and psychomotor. Affective here uses aresearch instrument in the form of a questionnaire to obtain research data with a total of 18 questions with answer options Strongly Agree (SS),Agree (S), Disagree (TS) Strongly Disagree (STS) Based on the results of research analysis and discussion, it can be concluded that the level ofphysical education learning during the COVID-
19 pandemic can be broken down as follows, the affective category average is 33.56, the cognitive average is 89.59
and the psychomotor is 69.41. From the three data, it was found that the average level of learning effectiveness was
67.27 with a poor category.
Downloads
References
Pendidikan Intelektual dan Pendidikan
Jasmani. Rizqi Press.
B. Milman, N. (2015). Distance Education.
International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition. https://doi.org/doi.org/10.1016/B978-
0-08-097086-8.92001-4
Badar, I. T. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif dan Kontekstual. Kencana.
Dakir. (2004). Perencanaan dan
Pengembangan Kurikulum. Rineka.
Delima, M. I., Fitriasih, R. D., & Nugroho, R. T. (2017). Konsep Evaluasi Pembelajaran.
Dwiyogo, W. D. (2010). Dimensi Teknologi Pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Wineka Media.
Firman, F., & Rahayu, S. (2020).
Pembelajaran Online di Tengah
Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81–89. https://doi.org/10.31605/ijes.v2i2.659
Gusnarsa, Singgih D., & Gusnarsa, Y. S. D. (2008). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Gunung Mulia.
Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan,
17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1 a5
Hera Yuniartik, T. H. &, & Nasuka. (2017).
Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di SLB C Se-Kota Yogyakarta. Journal of Physical Education and Sports, 6(2),
148–156. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.ph p/jpes/article/view/17389
Irwanto. (2019). Evaluasi Proses Belajar Dan Pembelajaran Dengan Model Cipp Untuk Mata Pelajaran Penjasorkes Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 2
Kota Serang. Jurnal Kejaora
(Kesehatan Jasmani Dan Olahraga),
4(2), 6–13. https://doi.org/10.36526/kejaora.v4i2.
656
Jamaris, M. (2010). Orientasi Baru dalam Psikologi Pendidikan. Yayasan Penamas Murni.
Jayul, A., & Irwanto, E. (2020). Model Pembelajaran Daring Sebagai Alternatif Proses Kegiatan Belajar Pendidikan Jasmani di Tengah Pandemi Covid-19. Urnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2), 190–199.
Khafid, M. (2008). Faktor yang Mempengaruhi Ketuntasan Belajar Akuntansi : Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening. Lembaran Ilmu Kependidikan, 37(1).
Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran.
Remaja Rosdakarya. Makmun, A. S. (2003). Psikologi Pendidikan. Rosda Karya Remaja.
Pambudi, M. I., Winarno, M., & Dwiyogo, W. D. (2019). Perencanaan dan Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Kesehatan. Jurnal Pendidikan Olahraga, Universitas Negeri Malang, 4(1), 110–116. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp
Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017).
Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman,
3(2), 333.
https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.94
5
Paramitha, S. T. (2008). Pengembangan Permainan Bola Basket untuk Proses Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan Siswa Sekolah
Pendidikan Jasmani Olahraga & Kesehatan pada SMP Negeri Se- Kabupaten Mukomuko melalui Pendekatan Model Context, Input, Process & Product (CIPP) PENDAHULUAN Program pemerataan pendidikan telah. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2),
146–165. https://doi.org/10.5281/zenodo.388189
1
Samsudin. (2010). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Wineka Media.
Sugiyanto. (2007). Perkembangan dan
Belajar Motorik. Mendikbud.
Sunarto, & Hartanto, A. (2006).
Perkembangan Peserta Didik. Rineka
Cipta.
Syah, M. (2003). Psikologi Belajar. Raja
Grafindo Persada.
Taufik, M., & Pardijono. (2013). Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Jasmani di SMA Negeri Surabaya Tentang Pemanfaatan Sarana dan Prasarana Dalam Kegiatan Ekstrakurikuler Tahun
Haetami, M. (2019). Evaluasi Pembelajaran Penjasorkes. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, Vol. 8 No.
Putro, E. (2016). Hasil Pembelajaran Di
Sekolah. Pustaka Belajar.
Rahayu, E. T. (2013). Strategi pembelajaran pendidikan jasmani. Alfabeta.
Raibowo, S., & Nopiyanto, Y. E. (2020).
01(2), 392–399. https://doi.org/10.1017/ CBO9781107415324.004
Widodo, B. (2010). Melatih Keterampilan Gerak Dasar Anak Madrasah Melalui Aktivitas Olahraga. Madrasah, 11(2),
244–253. https://doi.org/10.18860/
jt.v2i2.1826
Yandwiputra, A. R. (2020). Kuliah Jarak Jauh karena Virus Corona, UI: Bukan Lockdown. Tempo.Co.