FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KESULITAN BELAJAR PADA SISWA KOMPETENSI KEAHLIAN TEKNIK GAMBAR BANGUNAN

Studi Kasus Pada SMK Negeri 4 Tangerang Selatan

Authors

  • Karuniawati Astuti State University of Jakarta
  • Tuti Iriani State University of Jakarta
  • Santoso Sri Handoyo State University of Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21009/jpensil.v4i1.9853

Keywords:

Learning Difficulties, Skill Of Competency, The Factors Affecting Students

Abstract

This study aims to determine the factors that influence students' learning difficulties On Skill Of Competency Architecture Engineering (Case Study at SMK Negeri 4 South Tangerang) academic year 2043/2015. The research lasted for 2 months from Marct to April 2015.
In this study, the writer uses the survey method. The population in this study was the architecture engineering students of grade X year 2014/2015, a total of 71 students. The data collection tool used in this study was a questionnaire. Trial questionnaire instrument conducted by15 respondents majoring in class XI skill of competency architecture engineering. The analysis of instrument trial and error was conducted on the validity and reliability (Cronbach Alpha), for the number of fixed statement items is 25 items and the reliability result r11 = 0.91.
Based on the data from the percentage of the number of students, the results of this study indicate that the factors affecting students' learning difficulties are largely on the internal factors which are psychological factor indicators with sub readiness of students (over 51%) and subtalent of students (over 50%). Meanwhile, the external factors that affect students' learning difficulties are largely on the indicators of school environmental factors with sub methods used by teachers (over 50%) and sub relationships between students (over 50%).

References

Anonim. 2015. Faktor Yang Mempengaruhi Terhambatnya Penyelesaian Studi Mahasiswa Jurusan Ekonomi http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php. [29 Maret 2015].
Arikunto, Suharsimi. 2009. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : PT Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. 2007. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta
Arikunto, Suharsimi. 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek.. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Balitbang Depdiknas.2002.Kurikulum Berbasis Kompetensi, Jakarta: Pusat Kurikulum.
Daryanto. 2012. Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Depdiknas. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta : Balai Pustaka.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
E.Mulyasa. 2004. Kurikulum Berbasis Kompetemsi. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.
Haling, Abdul. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit UNM.
Hamalik, Oemar. 2006. Metode Belajar dan Kesulitan-Kesulitan Belajar. Bandung : Tarsito.
Immanuel, Jeffrey. 2013. Analisis Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran Kompetensi Kejuruan Menggambar Teknik Dengan Menggunakan Program Autocad. Jakarta: Fakultas Teknik, Universitas Negeri Jakarta.
J. D. Todd. 1984. Teori Dan Analisis Struktur. Jakarta : Erlangga.
Mass, Markus. 2004. Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Akutansi Siswa IPS SMAK Penabur Sukabumi. Jurnal Pendidikan Penabur- No. 03. Sukabumi
Munn dalam Harrow. 2002. Keterampilan Pengelasan. Jakarta : Rineka Cipta.
Muhibbin Syah. 2003. Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Novianti, Roida. 2008. Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Siswa. Skripsi Pendidikan Jakarta: Fakultas Pendidikan, Universitas Negeri Jakarta.
Popov, E.P. 1996. Mekanika Teknik (Machanics Of Materials). Jakarta : Erlangga.
Purwanto, Ngalim. 2002. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Purwanto, Ngalim. 2009. Prinsip-Prinsip Dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Purwanto, Ngalim. 2011. Statistika Untuk Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ramadhan M. Agphin. 2012. Relevansi Kompetensi Lulusan SMK Khususnya Kompetensi Keahlian Teknik Gambar Bangunan Dengan Kompetensi Yang Dibutuhkan Dunia Kerja. Jakarta : Fakultas Teknik. Universitas Negeri Jakarta.
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta : Bina Aksara.
Sonia Amelinda, Ema. 2012. Analisis Faktor-Faktor Kendala Pengelolaan Kelas Pada Mata Pelajaran Teori di SMKN Jurusan Teknik Bangunan Tahun ajaran 2011/2012. Jakarta: Fakultas Teknik, Universitas Negeri Jakarta.
Sucihatiningsih, Heny Sulistyowati. 2006. Fartor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Mata Pelajaran IPS Ekonomi. Jurnal UNNES : Semarang.
Sudjana. 1996. Metode Statistika. Bandung : Tarsito.
Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta
Sukardi. 2004. Evaluasi Pendidikan Prinsip Dan Operasionalnya. Jakarta : PT Bumi Aksara.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2007. Metode Penelitian pendidikan. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Suryabrata. 2010. Metodologi Penelitian. Jakarta : Rajawali Pers.
Soeprijanto. 2010. Pengukuran Kinerja Guru Praktik Kejuruan Konsep dan Teknik Pengembangan Instrumen. Jakarta : CV. Tursina.
Winkel, W.S. 1996. Psikologi Pengajaran. Jakarta : Grasindo

Published

2015-01-26

How to Cite

Astuti, K., Iriani, T., & Handoyo, S. S. (2015). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KESULITAN BELAJAR PADA SISWA KOMPETENSI KEAHLIAN TEKNIK GAMBAR BANGUNAN: Studi Kasus Pada SMK Negeri 4 Tangerang Selatan. Jurnal Pensil : Pendidikan Teknik Sipil, 4(1), 10–17. https://doi.org/10.21009/jpensil.v4i1.9853