Kesesuaian Kurikulum Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Universitas Negeri Jakarta Dilihat dari Kompetensi Kerja Berdasarkan Standar Kompetensi Kerja Nasional Indonesia (SKKNI) Sektor Jasa Konstruksi
DOI:
https://doi.org/10.21009/jpensil.v2i2.9862Keywords:
curriculum, teknik bangunan, SKKNIAbstract
The Objectives of this study to determine the suitability of the curriculum
percentage Building Technical Education Program Studies, State University of
Jakarta seen from the competence requirements of construction work in the
world of work. Where the research conducted in the Department of Civil
Engineering, State University of Jakarta. The method used is the method of
observation.
The data used in this study is SKKNI of position Young Experts
Implementing Structure, Young Experts Construction Management, Skilled
Construction Supervisors, and young Experts Quantity Surveyor. Data used for
the course syllabus related to the job, the Construction Management, Science
of Building Materials, Health and Safety, Practice of Soil Mechanics, Budget
Plan, Environmental Impact Assessment, and Practice Test Materials. Data
processing is done by creating a checklist tables and calculation of the
percentage.
Results of this study are subject Construction Management 50%
according, Science of Buiding Materials 92,85% according, Health and Safety
28,57% according, Practice of Soil Mechanics 92,85% according, Budget Plan
85,71% according, Environmental Impact Assessment 14,28% according, and
Practice Test Materials 85,71% according. There is congruence between the
Education Program Building Engineering curriculum, State University of Jakarta
with SKKNI. Of 7 subjects who reviewed syllabus, 4 course syllabus is in
accordance with SKKNI, 2 course syllabus is quite in accordance with SKKNI,
and 1 course syllabus is not in accordance with SKKNI
References
Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013.
Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian.
Jakarta: PT Rineka Cipta.
Asih, Yoan Fajar. 2005. Studi Efektifitas
Program PSG Pada Program Keahlian
Teknik Gambar Bangunan SMK Negeri
26. Jakarta: [Skripsi] Fakultas Teknik,
Universitas.
Dwinata, Yoko. 2009. Persepsi Guru
Pendidikan Jasmani Terhadap
KurikulumTingkat Satuan Pendidikan Se-
Kecamatan Bekasi Selatan. Jakarta:
[Skripsi] Fakultas Ilmu Keolahragaan,
Universitas Negeri Jakarta.
Dzamarah, Bahri. Syaiful. 2005. Guru Dan
Anak Dalam Interaksi Edukatif Suatu
Pendekatan Teoritis Psikologis. Jakarta:
PT Rineka Cipta.
Hamalik, Oemar. 2009. Dasar - Dasar Pengembangan Kurikulum Cetakan ke- 3. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Hamalik, Oemar. 2008. Kurikulum Dan
Pembelajaran Edisi 2 Cetakan ke- 7 .
Jakarta: PT Bumi Aksara.
Haryati, Mimin. 2007. Model dan Teknik
Penilaian Pada Tingkat Satuan
Pendidikan Cetakan ke -1 . Jakarta:
Gaung Persada Press.
Husamah, & Setianingrum, Yanur. 2013.
Desain Pembelajaran Berbasis
Pncapaian Kompetensi Panduan
Memahami Pembelajaran Untuk
Mendukung Implementasi Kurikulum
2013. Jakarta: PT Pustaka Karaya.
Kejuruan, D. P. 2011. Visi Misi Dan Tujuan
SMK. http://www.ditpsmk.net (diakses 31
Juli 2013).
Masturoh, Entang. 2008. Persepsi Guru
Terhadap Implementasi Kurikulum
Tingkat Satuan Pendidikan Pada
Pembelajaran IPS Terpadu Studi
Deskriptif Pada SMP di Wilayah
Kecamatan Koja Jakarta Utara. Jakarta:
[Skripsi] Fakultas Ilmu Sosial, Universitas
Negeri Jakarta.
M-edukasi. 2013. Struktur Kurikulum Teknik
Bangunan.
https://drive.google.com/folderview?id=0
B2qLrZkRe9a2MzBsb30M01mbk0&usp=
sharing (diakses 31 Juli 2013).
Mulyasa, E. 2013. Pengembangan Dan
Implementasi Kurikulum 2013 Cetakan
Pertama. Bandung: PT Remaja
Rosdakarya.
Mulyasa, E. 2008. Implementasi KTSP
Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah.
Jakarta: PT Bumi Aksara.
Nasution, S. 2011. Asas - Asas Kurikulum Edisi
2 Cetakan- 11 . Jakarta: PT Bumi
Aksara.
Rakhmat, Jalaluddin. 2005. Psikologi
Komunikasi Edisi Revisi . Bandung: PT
Remaja Rosdakarya.
Salahudin, Anas. 2011. Filsafat Pendidikan.
Bandung: CV Pustaka Setia.
Sanjaya, Wina. 2009. Kurikulum Dan
Pembelajaran Teori Dan Praktik
Pengembangan Kurikulum Tingkat
Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta:
Kencana.
Slameto. 2003. Belajar Dan Faktor - Faktor
Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT
Rineka Cipta.
Sthepen P. Robbins, Timothy A, Judge. 2008.
Psikologi Organisasi. Jakarta : Salemba
Empat.
Sudijono, Anas. 2008. Pengantar Statistik
Pendidikan Edisi 1 - 18 . Jakarta: PT
Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif
Kualitatif Dan R & D Cetakan ke - 16.
Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, Nana. Syaodih. 2008. Metode
Penelitian Pendidikan. Bandung: PT
Remaja Rosdakarya.
Sukmadinata, Nana. Syaodih. 2010.
Pengembangan Kurikulum Teori Dan
Praktik Cetakan ke-13. Bandung: PT
Remaja Rosdakarya.
Sulhan, Najib. 2010. Karakter Guru Masa
Depan Sukses Bermanfaat Cetakan
Pertama . Jepe Press Media Utama