Modeling Instruction pada Materi Fisika Modern
DOI:
https://doi.org/10.21009/1.01114Abstract
Abstract
Learning the physics is learning about scientific models that are conceptual models of physics phenomenon. The model can be as the explanation or description from analogical thinking process. The basic principal of model is its ability to predict although it has limitation. Mental model is psychological description about nature phenomenon that we are observed. In this paper, we will discuss student mental model about modern physics and the implementation of modeling instruction in the learning of modern physic. Modeling instruction uses the principles of mental construction process from scientist to construct modern physic concepts. This method tries to organize basic models become into basic pattern. According to some studies of students mental model, most of the student still think using classical model mental when they learn modern physics concepts. Applying modeling instruction methods in the learning process have purpose to modify it gradually which including revision and enrichments. With this modification, the students misconception about modern physics which caused by classical model mental will change becomes right concept.
Keywords: Modern Physics, Modeling Instruction, Mental Model, Scientific Model,
Abstrak
Belajar konsep fisika adalah belajar tentang model-model saintifik yaitu model konseptual tentang fenomena-fenomena yang ada di alam. Model bisa berupa penjelasan atau deskripsi dari proses berfikir analogi. Prinsip dasar dari suatu model adalah memiliki kemampuan untuk memprediksi, meskipun terbatas dengan syarat-syarat batas tertentu. Sedangkan model mental adalah gambaran psikologi didalam pikiran tentang fenomena alam yang kita amati. Dalam makalah ini akan dibahas tentang model mental siswa pada konsep-konsep fisika modern, penggunaan modeling instruction untuk membelajarkan model saintifik dari konsep fisika modern. Modeling instruction adalah pembelajaran dengan menerapkan prinsip konstruksi mental para ilmuan fisika dalam merumuskan suatu teori. Metode ini mencoba mengorganisir sejumlah model-model dasar menjadi pola-pola dasar. Berdasarkan data dari beberapa penelitian didapatkan hasil bahwa kebanyakan siswa masih berfikir menggunakan model mental klasik dalam pembelajaran fisika modern. Penerapan metode modeling instruction ini bertujuan agar terjadi modifikasi secara bertahap pada model mental klasik siswa, yang meliputi revisi dan enrichment . Dengan modifikasi ini maka diharapkan miskonsepsi siswa pada konsep fisika modern yang disebabkan model mental fisika klasik dapat menjadi konsep yang benar.
Kata-kata kunci: Fisika Modern, Modeling Instruction, Model Mental, Model Saintifik,