PENINGKATAN KAPASITAS GURU DALAM PENGUASAAN APLIKASI PENGOLAHAN KATA DAN PEMROSESAN DATA

Authors

  • Agung Premono Universitas Negeri Jakarta
  • Ragil Sukarno Universitas Negeri Jakarta

Keywords:

teacher, communication and information technology, word processing, data processing, training

Abstract

Abstract 

Teachers have been asking to increase their knowledge in information and communication technology  (ICT) which can be can be implemented in learning processes. Word processing and data processing  applications are the most important ICT software that teachers should be understood completely. However,  word and data processing applications are only a substitute for typewriter and data processing as well.  For this reason, it is necessary to carry out training to use the MS Word and Excel applications. The  training was given to SD Negeri Kalimati 1 teachers, Jatibarang Subdistrict, Indramayu district. The online  learning method with the zoom application is used in this training. The mail merges feature to create  correspondence and the name of the participant in a certificate automatically and layout feature to create  a table of content automatically have presented on word processing materials. Meanwhile, the one-way  ANOVA method has presented for the data processing technique. The training was divided into two  sessions. That’s were material presentation and practice. The results show that elementary school teachers  who participated in the training were able to create correspondence, the name of the participant in a  certificate, and a table of contents automatically in MS Word. Furthermore, participants were able to  process data using the ANOVA technique in MS Excel. Creating a table of contents in Microsoft word  facilitates a teacher who attended this training to prepare a textbook. Likewise, teachers who have  completed this training could conduct data analysis using one-way ANOVA 

Abstrak 

Guru dituntut untuk mengikuti perkembangan teknologi dan menguasai teknologi terkini agar dapat  diimplementasikan dalam proses pembelajaran. Salah satu yang teknologi yang semestinya dikuasai guru  adalah aplikasi pengolah kata (word processing) dan pemrosesan data (spreadsheet). Namun, belum semua  guru dapat memaksimalkan kedua aplikasi tersebut walaupun keduanya tersedia dalam aplikasi Microsoft  Word dan Excel. Untuk itulah, maka perlu dilakukan pelatihan penggunaan aplikasi MS Word dan Excel  tingkat lanjut. Pelatihan diberikan kepada guru SD Negeri Kalimati 1 Kecamatan Jatibarang Kabupaten  Indramayu secara daring menggunakan zoom dengan materi mail merge untuk pembuatan persuratan  otomatis, pembuatan daftar isi otomatis, dan pengolahan data dengan metode ANOVA satu variable.  Pelatihan diberikan dalam dua sesi yaitu pemaparan materi dan pemberian tugas secara langsung. Pada  awal pelatihan, para guru belum memiliki keterampilan dalam menggunakan mail merge, pembuatan daftar  isi otomatis, dan belum mampu mengolah data dengan Teknik ANOVA pada MS Excel. Hasil pelatihan  menunjukkan bahwa guru SD yang mengikuti pelatihan mampu membuat persuratan otomatis dengan mail  merge, membuat daftar isi otomatis, dan mampu mengolah data dengan Teknik ANOVA yang ada pada  MS Excel. Pengetahuan guru terhadap pembuatan daftar isi otomatis dapat mempermudah guru dalam  menyiapkan buku ajar bagi siswa. Begitupun juga dengan guru yang telah mengikuti pelatihan ini dapat  melakukan analisis data menggunakan one-way ANOVA. 

 

Downloads

Published

2021-02-15

How to Cite

Premono, A., & Sukarno , R. . (2021). PENINGKATAN KAPASITAS GURU DALAM PENGUASAAN APLIKASI PENGOLAHAN KATA DAN PEMROSESAN DATA . Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(01), SNPPM2020P-11 - SNPPM2020P-16. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm/article/view/19610

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.