PELATIHAN KELISTRIKKAN UNTUK GURU SMK DOM BOSCO DI FATUMACA TIMOR LESTE
Keywords:
Training, Electrical, Teacher, Vocational High School, Timor LesteAbstract
Abstract
Electricity is one of the needs that cannot be separated from human daily life, even this need is a primary need in carrying out daily activities. Based on the community's condition on the quality of electricity and in order to improve the quality of teacher competence at SMK Dombosco, the background for this international collaborative Community Service activity is as a contribution to environmental care for the Dom Bosco high school, Kec. Vemasse, Kab. Baucau Timor Leste in improving the competence of electricity teachers. This community service implementation activity began with a site survey by visiting SMK Dom Bosco Fatumaca Timor Leste to get approval to conduct direct observations. The next stage is to screen participants from the community, especially East Timorese teachers. Furthermore, so that training participants can increase competence in the cognitive and psychomotor domains and be able to apply them in daily life, the following steps are needed, namely pre-test, providing explanations about electricity, conducting electrical practice, post-test. The test results before the presentation of the electrical training material to the training participants, obtained an average score of 67.5 participants. This value is included in the sufficient category. While the test results after the electrical training material for the trainees, the average participant obtained a score of 87. This value is included in the very good category. The results of the training showed an increase in the value of 29% or from the value of 67.5 in the pretest to 87 from the posttest score. While the value of the N-Gain Score obtained a value of 0.6. This value is in the medium category. While the effectiveness of the N-Gain Score obtained a value of 62.9%. So that it can be ascertained that the training is effective in improving the quality of teacher competence in SMK Dom Bosco Fatumaca Timor Leste.
Abstrak
Kelistrikkan merupakan salah satu kebutuhan yang tidak bisa dipisahkan dari kehidupan sehari-hari manusia bahkan kebutuhan tersebut menjadi kebutuhan yang primer dalam menjalani aktifitas sehari-hari. Berdasarkan kondisi masyarakat terhadap kualitas kelistrikkan dan dalam rangka meningkatkan kualitas kompetensi guru di SMK Dombosco, melatarbelakangi kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat kolaboratif internasional ini sebagai sumbangsih terhadap kepedulian lingkungan sekolah menengah kejuruan Dom Bosco, Kec.Vemasse, Kab. Baucau Timor Leste dalam meningkatkan kompetensi guru kelistrikkan. Kegiatan pelaksanaan Pengabdian Pada masyarakat ini dimulai dengan survei lokasi dengan mendatangi SMK Dom Bosco Fatumaca Timor Leste guna mendapatkan persetujuan sekaligus melakukan pengamatan langsung. Tahapan selanjutnya melakukan penjaringan peserta dari masyarakat khususnya guru Timor Leste. Selanjutnya agar peserta pelatihan dapat bertambah komptensi pada ranah kognitif dan psikomotorik serta mampu menerapkannya dalam kehidupan sehari-hari, diperlukan langkah-lagkah sebagai berikut yaitu pre test, memberikan penjelasan tentang kelistrikkan, melakukan praktik kelistrikkan, post test. Hasil tes sebelum pemaparan materi pelatihan kelistrikkan pada para peserta pelatihan, maka diperoleh rata-rata peserta memperoleh nilai 67,5. Nilai ini masuk pada kategori cukup. Sedangkan hasil tes setelah pemaparan materi pelatihan kelistrikkan pada para peserta pelatihan, maka diperoleh rata-rata peserta memperoleh nilai 87 . Nilai ini masuk pada kategori sangat baik. Hasil pelatihan menunjukkan kenaikan nilai sebesar 29% atau dari nilai 67,5 pada pretest menjadi 87 dari nilai posttes. Sedangkan nilai N-Gain Score diperoleh nilai sebesar 0,6. Nilai ini masuk pada kategori sedang. Sedangkan pada efektivitas N-Gain Score diperoleh nilai 62,9%. Sehingga dapat disimpulkan bahwa pelatihan kelistrikkan cukup efektif dalam meningkatkan kualitas kompetensi guru di SMK Dom Bosco Fatumaca Timor Leste.