PELATIHAN PENGEMBANGAN SOAL HIGHER ORDER THINGKING SKILL (HOTS) BAGI GURU GURU DI KECAMATAN MUARA GEMBONG KABUPATEN BEKASI

  • Massus Subekti Universitas Negeri Jakarta
  • Soeprijanto Universitas Negeri Jakarta
  • Rudy Prihantoro Universitas Negeri Jakarta
  • Priyono Universitas Negeri Jakarta
  • Rian Pratama Universitas Negeri Jakarta
  • Brenden F.I Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Skill Order Thinking, Pengembangan Soal

Abstract

Abstract

This training in the framework of implementing P2M aims to improve teachers' abilities in developing high-level reasoning questions (High Order Thinking Skill/ HOTS). The problem behind this training is that it feels increasingly urgent in facing the 21st Century Era that schools or educational institutions strengthen students' abilities in critical thinking, finding solutions to problems faced by students and the ability to conclude and decide matters related to their future. It is believed that this training will be effective through habituation to students in dealing with HOTS questions. The problem is that there are still many teachers who need to improve their abilities in developing HOTS questions. For this reason, training on developing HOTS questions is needed for teachers. The training was carried out in Muara Gembong District, Begasi Regency through the Community Service Program (P2M) scheme. Jakarta State University. The 2022 training was attended by 15 teachers consisting of 6 elementary school teachers, 6 junior high school teachers and 3 middle school teachers. The training method used is direct learning (offline). The results of the training show that the average value of the Pree Test results is 39.5 and the average value of the Post Test results is 64.6 points. So that this training is able to increase the average value of participants by 28.7 points or increase from less to enough categories. Conclusion This training data stated quite successful. Recommendations Training on the development of HOTS questions for teachers needs to be continued with more participants using methods appropriate to the number and conditions of the participants. Based on the discussion and analysis of the training results data, it can be concluded that with proper training the problems of teachers who are still constrained in developing High Order Thinking Skill (HOTS) questions can be reduced, so that training on developing Hots questions for teachers can be used as a solution.

 

Abstrak

Pelatihan dalam rangka pelaksanaan P2M ini bertujuan untuk meningkatkan Kemampuan guru dalam mengembangkan soal soal penalaran tingkat tinggi (High Order Thingking Skill/ HOTS). Permasalahan yang melatar belakangi pelatihan ini adalah dirasa semakin mendesaknya dalam menghadapi Era Abad 21 sekolah atau lembaga pendidikan  melakukan penguatan Kemampuan peserta didik dalam hal  berpikir kritis, mencari solusi atas permasalahan yang dihadapi siswa  dan kemampuan menyimpulkan dan memutuskan hal hal yang berhubungan dengan masa depannya. Pembekalan tersebut diyakini efektif  dilakukan melalui pembiasaan kepada peserta didik untuk menghadapi soal soal HOTS.  Permasalahannya masih banyak guru yang perlu ditingkatkan kemampuannya dalam mengembangkan soal soal HOTS, Untuk itu diperlukan pelatihan pengembangan soal Hots untuk guru.  Pelatihan dilakukan di Kecamatan Muara Gembong Kabupaten Begasi melalui skema Program Pengabdian Masyaraaat ( P2M).UniversitasNegeri Jakarta. Pelatihan tahun 2022  diikuti oleh 15 orang guru terdiri dari 6 Guru SD ,6 Orang guru SMP dan 3 orang guru Sekolah Menengah. Metode pelatihanyang digunakan adalan pembelajaran langsung (Luring). Hasil Pelatihan menunjukan bahwa  Nilai rata rata hasil Pree Test  sebesar 39,5 dan Nilai rata rata hasil Post Test sebesar 64,6 poin.  Sehingga pelatihan ini mampu menaikan Nilai rata rata peserta sebesar 28,7 poin atau menaikan dari kategri kurang menjadi cukup. Kesimpulan Pelatihan ini data dinyatakan cukup berhasil. Rekomendasi Pelatihan pengembangan soal HOTS untuk guru perlu terus dilakukan dengan peserta yang lebih banyak dengan metode yang sesuai dengan jumlah dan kondisi peserta.    Berdasarkan pembahasan dan analisis  data hasil pelatihan  dapat disimpulkan bahwa dengan pelatihan yang tepat permasalahan guru yang masih  terkedala dalam mengembangkan soal soal High order thinking Skill (HOTS) dapat dikurangi,  sehingga pelatihan pengembangan soal soal Hots untuk guru dapat dijadikan solusi.

Published
2022-12-20
How to Cite
Subekti, M., Soeprijanto, Prihantoro, R., Priyono, Pratama, R., & F.I, B. (2022). PELATIHAN PENGEMBANGAN SOAL HIGHER ORDER THINGKING SKILL (HOTS) BAGI GURU GURU DI KECAMATAN MUARA GEMBONG KABUPATEN BEKASI. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), SNPPM2022P-383 . Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm/article/view/33423