PERANCANGAN STRATEGI BISNIS MODEL KANVAS UNTUK INDUSTRI PENGGUMPAL LATEKS

Authors

  • Wara Widyarini Endah Saptaningtyas Balai Riset dan Standardisasi Industri Samarinda, Badan Penelitian dan Pengembangan Industri Kementerian Perindustrian R.I.
  • Farida Djumiati Sitania Universitas Mulawarman
  • Iwan Prasetyo Universitas Mulawarman
  • Andris Andris Universitas Mulawarman

Keywords:

Business strategy, Business Canvas Model, Latex coagulant

Abstract

Abstract

The growth of the rubber industry continue to increase, this has led to an increase in the demand for latex coagulant. Latex lumps themselves are one of the raw materials for making rubber sheets and most of them are still imported. One of the research results of the Agency of Industrial Research and Standardization Samarinda is a latex lump made from rubber seed shells that can be implemented by the industry. To simplify the process of implementing research results, a proper business strategy is needed. This engineering activity aims to help the industry to design the right strategy for the latex coagulating industry which adopts the results of research centers. The method used in this activity is field visits, interviews and formulation of strategic designs using the business canvas model (BCM) method. The result of the design is that nine segments in BCM are filled, including the customer segment, namely smallholder rubber farmers and smallholders, the value segment offered by environmentally friendly products, the direct sales relationship segment, while the consumer relationship segment is in the form of a community.

 

Abstrak

Pertumbuhan industri karet terus meningkat, hal ini mendorong permintaan penggumpal lateks juga meningkat. Penggumpal lateks sendiri merupakan salah satu bahan baku dalam pembuatan lembaran karet dan sebagian besar masih impor. Salah satu hasil riset Balai Riset dan Standardisasi Industri Samarinda adalah penggumpal lateks berbahan baku cangkang biji karet yang dapat diimplementasikan oleh industri. Untuk mempermudah proses implementasi hasil riset oleh maka diperlukan strategi bisnis yang tepat. Kegiatan perekayasaan ini bertujuan untuk membantu industri untuk merancang strategi yang tepat untuk industri penggumpal lateks yang mengadopsi hasil penelitian balai. Metode yang digunakan dalam kegiatan ini adalah kunjungan lapangan wawancara dan penyusunan rancangan strategi dengan menggunakan metode business canvas model(BCM).  Hasil dari perancangan adalah sembilan segmen di dalam BCM terisi, antara lain segmen pelanggan adalah petani karet rakyat dan perkebunan rakyat, segmen nilai yang ditawarkan produk ramah lingkungan, segmen hubungan penjualan langsung, sedangkan segmen hubungan konsumen berbentuk komunitas. 

Downloads

Published

2020-12-20

How to Cite

Saptaningtyas, W. W. E., Sitania, F. D. ., Prasetyo, I., & Andris, A. (2020). PERANCANGAN STRATEGI BISNIS MODEL KANVAS UNTUK INDUSTRI PENGGUMPAL LATEKS. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(01), SNPPM2020ST-145 - SNPPM2020ST-151. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm/article/view/19613

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.