PENGEMBANGAN KAPASISTAS PENDIDIK DALAM MENERAPKAN PEMBELAJARAN SOSIAL EMOSI DI KELAS VIRTUAL PADA MASA PANDEMIK COVID 19
Keywords:
Emotional Social Learning, PAUD Educators, Learning during the Covid pandemic 19Abstract
ABSTRACT
Every early childhood has a variety of abilities that need to be supported and developed optimally. One of the abilities that need to be developed is emotion. Good social emotional development in early childhood correlates with cognitive development and also creates a strong basis for data on children in school. However, the problem is that PAUD educators do not understand how to apply social and emotional learning to children. Especially during the pandemic which made all children's learning activities carried out online. The implementation of emotional social learning in schools is becoming increasingly difficult for PAUD educators. The purpose of this community service program is to help educators overcome the problems of educators in teaching children's social emotions by utilizing online media. The method of implementing this program is teacher training which is conducted online through the zoom application. At the end of the activity we provided a pool for the participants to see the benefits of this activity. Given the pandemic conditions, the activity was carried out boldly. Of the 1134 participants who attended stated that this seminar was very useful, 70% and 30% were reported. Participants also said that this activity helps teachers develop insights into online social emotional learning. Based on the results of the evaluation, it can be ignored that this activity was successful and useful.
ABSTRAK
Setiap anak usia dini memiliki berbagai macam kemampuan yang perlu didukung dan dikembangkan dengan optimal. Salah satu kemampuan yang perlu dikembangkan adalah sosial emosi. Perkembangan sosial emosi yang baik pada anak usia dini berkorelasi dengan perkembangan kognitif dan juga menciptakan dasar yang kuat dalam keberhasilan pencapaian anak di sekolah. Akan tetapi permasalahannya pendidik PAUD kurang memahami bagaimana menerapkan pembelajaran sosial dan emosi pada anak. Terlebih pada masa pandemi yang membuat seluruh kegiatan belajar anak dilakukan secara online. Sehingga penerapan pembelajaran sosial emosi di sekolah menjadi semakin sulit bagi pendidik PAUD. Tujuan program pengabdian masyarakat ini untuk membantu pendidik mengatasi permasalahan pendidik mengajarkan sosial emosi anak dengan memanfaatkan media online. Metode pelaksanaan program ini adalah pelatihan guru yang dilakukan secara online melalui aplikasi zoom. Pada akhir kegiatan kami memberikan pooling pada peserta untuk melihat kebermanfaatan kegiatan tersebut.Mengingat kondisi pandemi maka kegiatan dilakukan secara daring. Dari 1134 peserta yang hadir menyatakan bahwa seminar ini sangat bermanfaat 70% dan 30 % menyatakan bermanfaat. Peserta juga menyampaikan bahwa kegiatan ini membantu guru dalam mengembangkan wawasan pembelajaran sosial emosi secara online. Berdasarkan hasil evaluasi maka dapat disimpulkan bahwa kegiatan ini berhasil dengan baik dan bermanfaat