PELATIHAN INOVASI PEMBELAJARAN SEJARAH LOKAL BAGI GURU SEJARAH SMA KOTA JAYAPURA DI MASA PANDEMI COVID-19

  • Susanto T. Handoko FKIP Universitas Cenderawasih
  • Okky Riswandha Imawan FKIP Universitas Cenderawasih
Keywords: Learning Innovation, Local History, History Teacher, Covid-19 Pandemic

Abstract

Abstract

This training aims to develop learning innovations for biography of national heroes for history teachers at the Jayapura City High School. The training partners are 16 young teachers whose tenure ranges from 1 to 6 years. The training methods include: lectures, questions and answers, discussions, making lesson plans and teaching practices. The results of the training show that teachers are able to develop historical learning innovations that integrate elements of higher order thinking skills, integration of technology and pedagogy in learning practices and four 21st Century skills: critical thinking, creativity, collaboration and communication.

 

Abstrak

Pelatihan ini bertujuan untuk mengembangkan inovasi pembelajaran biografi Pahlawan Nasional Asal Papua bagi guru sejarah SMA Kota Jayapura. Mitra pelatihan adalah 16 guru muda yang masa kerja antara 1 sampai 6 tahun. Metode pelatihan berupa: ceramah, tanya jawab, diskusi, pembuatan RPP dan praktik mengajar. Hasil pelatihan menunjukkan bahwa guru mampu mengembangkan inovasi pembelajaran sejarah yang mengintegrasikan unsur keterampilan berpikir tingkat tinggi, integrasi teknologi dan pedagogi dalam praktik pembelajaran dan empat keterampilan Abad ke-21: berpikir kritis, kreativitas, bekerja sama dan berkomunikasi. 

Published
2021-12-20
How to Cite
Handoko, S. T., & Imawan, O. R. (2021). PELATIHAN INOVASI PEMBELAJARAN SEJARAH LOKAL BAGI GURU SEJARAH SMA KOTA JAYAPURA DI MASA PANDEMI COVID-19. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), SNPPM2021P-1 . Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm/article/view/10.21009