PACKAGING PRODUK MENINGKATKAN HASIL PENJUALAN UMKM DI DESA SIRNAJAYA KECAMATAN SUKAMAKMUR KABUPATEN BOGOR JAWA BARAT
Keywords:
Packaging, Training, MSMEs, Village CommunitiesAbstract
Abstract
The village community has a variety of food products and crafts that come from nature. Local products have various advantages to be suitable for consumption or to be used to meet local market needs in the area where they are produced and outside the area. MSME owners as producers have various obstacles both in meeting the needs of raw materials, production, packaging and marketing. The purpose of this activity is to provide knowledge and skills for MSME owners to be able to compete outside the village.The method of activity is by providing training according to the needs of MSMEs. The results of the training showed that some of the training participants had received training from the company, so that the training held strengthened participants' understanding of the benefits of packaging for business product development
Abstrak
Masyarakat desa memiliki berbagai hasil produk makanan maupun kerajinan yang bersumber dari alam. Produk lokal memiliki berbagai keunggulan untuk layak dikonsumsi maupun untuk digunakan dalam memenuhi kebutuhan pasar lokal didaerah tempat di produksi maupun di luar daerah. Pemilik UMKM sebagai produksi memiliki berbagai kendala baik dalam pemenuhan kebutuhan bahan baku, produksi, packaging maupun pemasaran. Tujuan kegiatan ini untuk memberikan pengetahuan dan keterampilan bagi pemilik UMKM agar mampu bersaing di luar desa. Metode kegiatan dengan memberikan latihan yang sesuai dengan kebutuhan UMKM. Hasil pelatihan menunjukkan sebagian peserta pelatihan telah mendapatkan pelatihan oleh perusahaan, sehingga pelatihan yang dilaksanakan memperkuat pemahaman peserta manfaat packaging bagi pengembangan produk usaha