PENINGKATAN KOMPETENSI GURU SD KEPULAUAN SERIBU MELALUI PENDALAMAN MATERI KETERBAGIAN
Keywords:
konsep pembelajaran tematik, keterbagian, pendalaman materi, thematic learning concept, divisibility, material deepeningAbstract
Abstract
The concept of thematic learning requires teachers to be able to master all lessons well. The concept of divisibility is a basic mathematical material so it is important to be mastered by elementary school teachers. For this reason, it is necessary to conduct a deepening training in mathematics related to divisibility material for elementary school teachers. As the target of this community service activity, the Mathematics Study Program of UNJ in collaboration with the Suku Dinas Pendidikan Kabupaten Administrasi Kepulauan Seribu held training for elementary school teachers. The training was held at SMKN 61 on Tidung Island. As feedback, questionnaires were distributed to participants before and after the training. From the results of the questionnaire, it can be seen that this activity can enrich the knowledge and insight of teachers in the field of mathematics. One of the outputs of this research is a video that has been uploaded to the official YouTube account of Matematika UNJ.
Abstrak
Konsep pembelajaran tematik menuntut para guru untuk dapat menguasai semua pelajaran dengan baik. Konsep keterbagian merupakan materi matematika yang mendasar sehingga penting untuk dikuasai oleh para guru SD. Untuk itu perlu dilakukan suatu pelatihan pendalaman materi matematika terkait materi keterbagian kepada para guru SD. Sebagai sasaran kegiatan pengabdian pada masyarakat ini, Program Studi Matematika UNJ bekerja sama dengan Suku Dinas Pendidikan Kabupaten Administrasi Kepulauan Seribu menyelenggarakan pelatihan untuk guru-guru SD. Pelatihan dilaksanakan di SMKN 61 di Pulau Tidung. Sebagai umpan balik, disebarkan kuesioner kepada para peserta sebelum dan sesudah pelatihan. Dari hasil kuesioner terlihat bahwa kegiatan ini dapat memperkaya pengetahuan dan wawasan para guru dalam bidang matematika. Salah satu luaran penelitian ini adalah video yang sudah diunggah di akun YouTube resmi Matematika UNJ.