PENINGKATAN KREATIVITAS MENGAJAR GURU YAYASAN ATTAQWA VIII KARANG TENGAH MELALUI METODE KOOPERATIF TEAM GAMES TOURNAMENT

Authors

  • Mohamad Sarip Universitas Negeri Jakarta
  • Puti Zulharby Universitas Negeri Jakarta
  • Samsi Setiadi Universitas Negeri Jakarta
  • Amanda Fitriyani Universitas Negeri Jakarta

Keywords:

games, cooperative, learning, permainan, kooperatif, pembelajaran

Abstract

Abstract

The teacher is a figure who makes one or a group of students learn. Teacher teaching creativity often makes students have high motivation to learn something, so teachers are required to find new ways to present learning. Students at Yayasan Attaqwa VIII Karang Tengah are all still at the elementary and junior high school levels. Cognitive development is ongoing and still at play. In practice, the learning process at the Attaqwa VIII Foundation in Karang Tengah, learning is still teacher-oriented. As many as 73% of teachers use textbooks and student worksheets, and only 17% of teachers have used varied methods and media. To overcome this problem, the service team seeks to provide solutions through training on cooperative learning approaches using the Team Games Tournament method. This method was chosen to adjust the development of students who are still in the play phase. Training is carried out by workshops on the Team Games Tournament method and assistance in making academic tournaments. This service activity was 98% successful in increasing the understanding and creativity of teaching teachers with the team games tournament method, as well as establishing good cooperation and relationships between Jakarta State University and partner schools.

 

Abstrak

Guru merupakan sosok yang membuat seorang atau sekelompok siswa belajar. Kreativitas mengajar guru seringkali menjadikan siswa memiliki motivasi yang tinggi untuk mempelajari sesuatu, sehingga guru dituntut untuk menemukan cara baru untuk menyajikan pembelajaran. Peserta didik di Yayasan Attaqwa VIII Karang Tengah seluruhnya masih berada pada level sekolah dasar dan sekolah menengah pertama. Perkembangan kognitif sedang berlangsung dan masih pada masa bermain. Pada praktiknya, proses pembelajaran di Yayasan Attaqwa VIII Karang Tengah, pembelajaran masih berorientasi kepada guru. Sebanyak 73% guru menggunakan buku teks dan lembar kerja siswa, dan hanya 17% guru yang telah menggunakan metode dan media yang bervariasi. Mengatasi permasalahan ini, tim pengabdian berupaya memberikan solusi melalui pelatihan pendekatan pembelajaran kooperatif menggunakan metode Team Games Tournament. Metode ini dipilih untuk menyesuaikan perkembangan peserta didik yang masih dalam fase bermain. Pelatihan dilakukan dengan workshop metode Team Games Tournament dan pendampingan pembuatan tournament akademik. Kegiatan pengabdian ini 98% berhasil meningkatkan pemahaman dan kreativitas mengajar guru dengan metode team games tournament, serta menjalin kerjasama dan hubungan yang baik antara Universitas Negeri Jakarta dengan sekolah mitra.

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Sarip, M. ., Zulharby, P., Setiadi, S. ., & Fitriyani, A. . (2023). PENINGKATAN KREATIVITAS MENGAJAR GURU YAYASAN ATTAQWA VIII KARANG TENGAH MELALUI METODE KOOPERATIF TEAM GAMES TOURNAMENT . Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), SNPPM2023P-316 - SNPPM2023P-324. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm/article/view/39857

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.