PENDAMPINGAN ORANGTUA PADA ANAK PENGGUNA GAWAI DI SATUAN PENDIDIKAN ANAK USIA DINI
PARENT ACCOMPANIMENT TO THEIR CHILDREN WHO USED GADGET IN AN EARLY CHILDHOOD EDUCATION UNIT
DOI:
https://doi.org/10.21009/JIV.1501.4Keywords:
anak pengguna gawai, pendampingan orang tuaAbstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan langkah pendampingan orangtua pada anak pengguna gawai dan mengetahui hasil yang dicapai oleh orangtua setelah mendampingi anak pengguna gawai di satuan pendidikan anak usia dini. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif dengan metode studi kasus. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara dan observasi serta analisis dokumen. Hasil penelitian menemukan bahwa (1) ada delapan langkah pendampingan yang dilakukan orangtua pada anak dalam menggunakan gawai; (2) tingkat pendidikan orangtua dan intervensi pelatihan parenting memberikan kontribusi pada kemampuan orangtua dalam mendampingi anak dalam menggunakan gawai; serta (3) ada perubahan pada pengguna gawai kategori berat dan sedang setelah pendampingan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this Journal agree to the following terms:
- Author retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a creative commons attribution licensethat allow others to share the work within an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication of this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangementfor the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g. acknowledgement of its initial publication in this journal).
- Authors are permitted and encouraged to post their work online(e.g. in institutional repositories or on their websites) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published works.
- Users/public use of this website will be licensed to CC BY-NC-SA Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License