PENINGKATAN KAPASITAS GURU DALAM PENGUASAAN APLIKASI PENGOLAHAN KATA DAN PEMROSESAN DATA
Keywords:
teacher, communication and information technology, word processing, data processing, trainingAbstract
Abstract
Teachers have been asking to increase their knowledge in information and communication technology (ICT) which can be can be implemented in learning processes. Word processing and data processing applications are the most important ICT software that teachers should be understood completely. However, word and data processing applications are only a substitute for typewriter and data processing as well. For this reason, it is necessary to carry out training to use the MS Word and Excel applications. The training was given to SD Negeri Kalimati 1 teachers, Jatibarang Subdistrict, Indramayu district. The online learning method with the zoom application is used in this training. The mail merges feature to create correspondence and the name of the participant in a certificate automatically and layout feature to create a table of content automatically have presented on word processing materials. Meanwhile, the one-way ANOVA method has presented for the data processing technique. The training was divided into two sessions. That’s were material presentation and practice. The results show that elementary school teachers who participated in the training were able to create correspondence, the name of the participant in a certificate, and a table of contents automatically in MS Word. Furthermore, participants were able to process data using the ANOVA technique in MS Excel. Creating a table of contents in Microsoft word facilitates a teacher who attended this training to prepare a textbook. Likewise, teachers who have completed this training could conduct data analysis using one-way ANOVA
Abstrak
Guru dituntut untuk mengikuti perkembangan teknologi dan menguasai teknologi terkini agar dapat diimplementasikan dalam proses pembelajaran. Salah satu yang teknologi yang semestinya dikuasai guru adalah aplikasi pengolah kata (word processing) dan pemrosesan data (spreadsheet). Namun, belum semua guru dapat memaksimalkan kedua aplikasi tersebut walaupun keduanya tersedia dalam aplikasi Microsoft Word dan Excel. Untuk itulah, maka perlu dilakukan pelatihan penggunaan aplikasi MS Word dan Excel tingkat lanjut. Pelatihan diberikan kepada guru SD Negeri Kalimati 1 Kecamatan Jatibarang Kabupaten Indramayu secara daring menggunakan zoom dengan materi mail merge untuk pembuatan persuratan otomatis, pembuatan daftar isi otomatis, dan pengolahan data dengan metode ANOVA satu variable. Pelatihan diberikan dalam dua sesi yaitu pemaparan materi dan pemberian tugas secara langsung. Pada awal pelatihan, para guru belum memiliki keterampilan dalam menggunakan mail merge, pembuatan daftar isi otomatis, dan belum mampu mengolah data dengan Teknik ANOVA pada MS Excel. Hasil pelatihan menunjukkan bahwa guru SD yang mengikuti pelatihan mampu membuat persuratan otomatis dengan mail merge, membuat daftar isi otomatis, dan mampu mengolah data dengan Teknik ANOVA yang ada pada MS Excel. Pengetahuan guru terhadap pembuatan daftar isi otomatis dapat mempermudah guru dalam menyiapkan buku ajar bagi siswa. Begitupun juga dengan guru yang telah mengikuti pelatihan ini dapat melakukan analisis data menggunakan one-way ANOVA.