PELATIHAN HAND SIGNAL BAGI PENYELAM PEMULA

  • Abdul Kholik Universitas Negeri Jakarta
  • Zulham Universitas Negeri Jakarta
  • Masnur Ali Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Risks, Dives, Novice Divers, Communication, Hand signals

Abstract

Abstract

Scuba diving is a recreational diving activity that is very fun and healthy. o benefit from diving, divers must know about communication during diving activities in the water so that the risks that can occur can be avoided such as disorientation, misunderstanding between divers and others. Novice divers should know correctly if there is disorientation in the dive, such as losing from a group of divers, being in a dangerous area and if something happens that needs help then no one can help. Apart from that, the importance of communication in the water is being able to inform the buddy or dive leader about everything that is happening to the diver, such as the condition of the diver himself, the condition of the scuba equipment, and the environmental conditions around the dive area. Therefore, by knowing and being proficient in communication when diving (hand signals), we can minimize the adverse effects or risks that may occur when we are doing diving activities.

 

Abstrak

Scuba diving merupakan kegiatan selam rekreasi yang sangat menyenangkan dan menyehatkan. Untuk mendapatkan manfaat dari penyelaman maka penyelam harus tahu tentang komunikasi pada saat kegiatan penyelaman di dalam air sehingga resiko-resiko yang bisa terjadi                bisa di hindari seperti disorientasi, salah pengertian diantara penyelam dan lain-lain. Penyelam pemula harus mengetahui dengan benar jika terjadi disorientasi pada penyelaman, seperti kehilangan dari rombongan penyelam, berada di daerah yang berbahaya dan jika terjadi sesuatu yang membutuhkan pertolongan maka tidak ada yang bisa menolong. Selain itu pentingnya komunikasi dalam air adalah dapat memberitahu kepada budy atau leader penyelaman tentang segala sesuatu yang sedang terjadi pada diri penyelam, seperti kondisi diri penyelam, kondisi peralatan scuba, maupun kondisi lingkungan di sekitar area penyelaman. Oleh karena itu dengan kita mengetahui dan mahir dalam komunikasi ketika menyelam (Hand signal), kita dapat meminimalisir dampak buruk   atau resiko yang mungkin terjadi ketika kita sedang melakukan kegiatan dalam penyelaman.

Published
2022-12-20
How to Cite
Kholik, A., Zulham, & Ali, M. (2022). PELATIHAN HAND SIGNAL BAGI PENYELAM PEMULA. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), SNPPM2022P-76 . Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm/article/view/33358