SIKAP GURU PAUD GURU PAUD KABUPATEN INDRAMAYU TENTANG URGENSI INSTRUMENT IDENTIFIKASI BAKAT OLAHRAGA UNTUK ANAK USIA DINI

Authors

  • Juriana Universitas Negeri Jakarta
  • Iwan Hermawan Universitas Negeri Jakarta
  • Aryati Universitas Negeri Jakarta
  • Sandi Prayudho Universitas Negeri Jakarta

Keywords:

Identification, Sports Talent, Early Childhood, Identifikasi, Bakat Olahraga, Anak Usia Dini

Abstract

Abstrack

The purpose of this research is to socialize the sports talent identification tool for early childhood to PAUD teachers in the Indramayu district. The method used in this study is quantitative descriptive research. The sample consists of 50 early childhood teachers from HIMPAUDI Kab. Indramayu. Data collection was done through a Google form using a questionnaire on the attitude scale of teachers regarding the urgency of sports talent instruments for early childhood. The attitude scale was based on three dimensions: cognitive response, affective response, and conative response, with 15 favorable questions and 8 unfavorable questions. Data analysis was conducted using descriptive statistical analysis and t-test. There was no significant difference in teachers' cognitive responses related to the sports talent instrument in terms of gender (Sig. 0.452 > 0.05), age (Sig. 0.318 > 0.05), and education level (Sig. 0.183 > 0.05). In addition, it was found that there was no significant difference in teachers' affective responses related to sports talent instruments in terms of gender (Sig. 0.360 > 0.05), age (Sig. 0.108 > 0.05), and education level (Sig. 0.456 > 0.05). Meanwhile, it is known that there is no significant difference in teachers' conative responses related to sports talent instruments in terms of gender (Sig. 0.488 > 0.05) and age (Sig. 0.217 > 0.05) but there is a difference in education level (Sig. 0.001 < 0.05). Most early childhood teachers in Indramayu district have a positive perspective on the importance of sports instruments. Early childhood teachers need to have knowledge, understanding, and an open attitude towards gifted and special children. This is important to face challenges in a more creative and innovative education era. Improving the ability to deal with talented and special children through trainings is a good solution to face the future.

 

Keyword: Identification, Sports Talent, Early Childhood

 

Abstrak

Tujuan. Penelitian ini bertujuan untuk mensosialisasikan alat identifikasi bakat olahraga untuk anak usia dini pada guru PAUD di kabupaten Indramayu. Metode. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif. Sampel pada penelitian ini adalah guru anak usia dini HIMPAUDI Kab. Indramayu yang berjumlah 50 orang. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan google form menggunakan kuesioner skala sikap guru tentang urgensi instrumen bakat olahraga pada anak usia dini. Skala sikap disusun berdasarkan tiga dimensi yaitu: respon kognitif,  respon afektif, dan respon konatif sebanyak 15 soal favorable dan 8 soal unfavorable. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif statistik dan uji-t. Hasil. Tidak terdapat perbedaan yang signifikan pada respon kognitif guru terkait dengan instrument bakat olaahraga ditinjau dari jenis kelamin (Sig. 0.452 > 0.05), usia (Sig. 0.318 > 0.05), dan tingkat pendidikan (Sig. 0.183 > 0.05). selain itu diketahui bahwa tidak terdapat perbedaan yang signifikan pada respon afektif guru terkait dengan instrument bakat olaahraga ditinjau dari jenis kelamin (Sig. 0.360 > 0.05), usia (Sig. 0.108 > 0.05), dan tingkat pendidikan (Sig. 0.456 > 0.05). Sedangkan diketahui tidak terdapat perbedaan yang signifikan pada respon konatif guru terkait dengan instrument bakat olaahraga ditinjau dari jenis kelamin (Sig. 0.488 > 0.05) dan usia (Sig. 0.217 > 0.05) namun terdapat perbedaan pada tingkat pendidikan (Sig. 0.001 < 0.05). Kesimpulan. Sebagian besar guru anak usia dini di kabupaten Indramayu memiliki perspektif yang positif tentang pentingnya instrument bakal olahraga. Guru anak usia dini perlu memiliki pengetahuan, pemahaman, dan sikap yang terbuka terhadap anak berbakat dan istimewa. Hal ini menjadi penting untuk menghadapi tantangan di era pendidikan yang lebih kreatif dan inovatif. Meningkatkan kemampuan dalam menghadapi anak yang berbakat dan istimewa melalui pelatihan-pelatihan merupakan solusi yang baik untuk menghadapi masa yang akan datang.

 

Kata Kunci: Identifikasi, Bakat Olahraga, Anak Usia Dini

Downloads

Published

2024-11-15

How to Cite

Juriana, Iwan Hermawan, Aryati, & Sandi Prayudho. (2024). SIKAP GURU PAUD GURU PAUD KABUPATEN INDRAMAYU TENTANG URGENSI INSTRUMENT IDENTIFIKASI BAKAT OLAHRAGA UNTUK ANAK USIA DINI. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), SNPPM2024BRL65-SNPPM2024BRL75. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm/article/view/49501

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.