PENGARUH KEGIATAN EXTRA FEEDING DAN POLA ASUH ORANGTUA TERHADAP KEMANDIRIAN ANAK

  • NENENG TASU’AH Universitas Negeri Semarang

Abstract

The aims of this research was to understand comprehensively the influence of extra
feeding activities and parenting toward independence children (Experiment in student class I at
SDN Pejaten Barat, South Jakarta, 2013). The method usedin this studyis the experimental
method with Children independen ceas the main problem which is the dependent variable. While
first independent variableis the Extra Feeding activity (in this study is Cooking Fun activities and
activities Role Playing) and the second independent variable is the parenting parent (in this study
is the pattern of otoritarian parenting, democratic and permissive). In this study the sampling
techniqueto be used the multi stage cluster sampling. The sample In this study is in two
elementary school SDN 12 and SDN Pejaten Barat 10 each class I have a number of students of
approximately 30 students so that a total number of 60 students, but at the time of the study the
researchers only select students based on parenting question naire results by category otoritarian
parenting, permissive, democratic and 10 students respectively so that the samplein this study
were 30 students as control class in SDN Pejaten Barat 10 and 30 students as an experimental
class at SDN Pejaten Barat 12. This study is a design experiment with designs fatorial 2x3.
Therefore, data analysis using ANOVA two lines, iftested the difference, followed by Tukey's
testor Scheffe testto determine which one is higher. The finding lead to the recommendation to
use extra feeding activities and parenting to improving independence children. And teacher should
be free to use learning methods especially extra feeding activities.

Keyword: extra feeding activities, parenting, and independence children

Penelitian ini bertujuan untuk memahami secara komprehensif pengaruh kegiatan extra
feeding dan pola asuh terhadap kemandirian anak di SDN Pejaten Barat, Jakarta Selatan, 201.
Variabel independen pertama adalah aktivitas extra feeding (kegiatan Fun cooking dan kegiatan
Role Playing) dan variabel independen kedua adalah pola asuh orang tua (pola asuh otoritarian,
demokratis dan permisif). Sampel penelitian adalah SDN 12 dan SDN Pejaten Barat 10, masingmasing kelas I memiliki jumlah siswa sekitar 30 siswa sehingga jumlah total 60 siswa, peneliti
memilih siswa berdasarkan hasil pengasuhan berdasarkan kategori pola asuh otoritarian, permisif,
demokratis dan masing-masing 10 siswa sehingga sampel penelitian ini adalah 30 siswa sebagai
kelas kontrol di SDN Pejaten Barat 10 dan 30 siswa sebagai kelas eksperimen di SDN Pejaten
Barat 12. Penelitian ini menggunakan eksperimen dengan desain penelitian 2x3 fatorial. Oleh
karena itu, analisis data menggunakan ANOVA dua jalur, uji perbedaan, diikuti oleh test Tukey
Scheffe testto untuk menentukan mana yang lebih tinggi. Temuan menyebabkan rekomendasi
untuk menggunakan kegiatan extra feeding dan pengasuhan anak-anak untuk meningkatkan
kemandirian. Guru harus bebas untuk menggunakan metode pembelajaran kegiatan makan
terutama extra feeding.

Kata Kunci: aktivitas extra feeding, pola asuh orang tua, dan kemandirian anak

Published
2013-11-11
How to Cite
TASU’AHN. (2013). PENGARUH KEGIATAN EXTRA FEEDING DAN POLA ASUH ORANGTUA TERHADAP KEMANDIRIAN ANAK. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 7(2), 320 - 333. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpud/article/view/3878