MODEL PERMAINAN KINESTETIK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MATEMATIKA AWAL PADA ANAK USIA DINI
DOI:
https://doi.org/10.21009/JPUD.112.10Abstract
Abstract: The purpose of this research is to develop a model play kinesthetic in improving early mathematical ability in group B TK Damhil Gorontalo.The research of method used is the development of a model (R & D) developed by Borg & Gall. The design of model development is done through the requirement analysis phase, product development, and testing. The first phase trial was conducted in TK Damhil Gorontalo with a number of students 20. The second phase trial was conducted in TK Al Murqi Gorontalo with a number of students 20. The effectiveness of the model test showed a significant increase in the process of assisting children with early mathematical abilities in early childhood. The results of this study generally illustrate that the kinesthetic play model is easy and practical to use. The kinesthetic play model can improve early mathematical abilities in early childhood.
Keywords: Early Mathematics, Kinesthetic Play
Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mengembangkan model permainan kinestetik dalam meningkatkan kemampuan matematika awal pada kelompok B TK Damhil Gorontalo. Metode penelitian yang digunakan adalah pengembangan model (R & D) yang dikembangkan oleh Borg & Gall. Disain pengembangan model dilakukan melalui tahap analisis kebutuhan, pengembangan dan pengujian produk. Uji coba tahap pertama dilakukan di TK Damhil Gorontalo dengan sejumlah murid 20. Uji coba tahap ke dua dilakukan di TK Al Murqi Gorontalo dengan sejumlah murid 20.Efektivitas uji model menunjukkan adanya peningkatan yang signifikan dalam proses membantu anak-anak dengan kemampuan matematika awal pada anak usia dini. Hasil penelitian ini secara umum menggambarkan bahwa model permainan kinestetik mudah dan praktis digunakan. Model permainan kinestetik dapat meningkatkan kemampuan matematika awal pada anak usia dini.
Kata kunci: Matematika awal, Permainan Kinestetik
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
JURNAL PENDIDIKAN USIA DINI work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)