PENINGKATAN HASIL BELAJAR SAINS MELALUI SCIENCE PROCESS SKILLS APPROACH

  • BESSE NIRMALA PAUD PPs Universitas Negeri Jakarta

Abstract

This reasearch is aimed at analyzing and explaining the implementation of the activities
study with science process skills approach to improve learning outcomes child. This research was
carried out at SDN 271 Garanta, Manjalling Village Bulukumba for student in the second class.
The method used in this research was action research who developed by Kemmis and Taggart.
Actions taken in this research consisted of two cycles; each cycle consist of eight treatments. For
each cycles consisting of planning, action, monitoring, and reflection. Analysis of the data used in
this research is done with quantitative and qualitative approaches. Analysis of quantitative data
obtained on increasing learning outcomes percentages from pre-intervention to the second cycles,
that is from 52,94% until 94,18%.Qualitative data analysis is used based on the mode analysis by
Miles and Huberman. The results showed that the use of science process skills approach can be
develop learning outcomes child in mastering all domain namely cognitive domain, affective
domain, and psychomotor domain.


Keywords: Learning Outcomes, Science Process Skills Approach, Action Research


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan menjelaskan pelaksanaan kegiatan
penelitian dengan menggunakan pendekatan keterampilan proses sains untuk meningkatkan hasil
belajar siswa. Penelitian ini dilakukan di SDN 271 Garanta, Desa Manjalling Bulukumba, pada
siswa kelas dua. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan yang
dikembangkan oleh Kemmis dan Taggart. Tindakan yang diambil dalam penelitian ini terdiri dari
dua siklus, setiap siklus terdiri dari delapan perlakuan. Untuk setiap siklus terdiri dari perencanaan,
tindakan, observasi, dan refleksi. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu
kuantitatif dan kualitatif. Analisis data kuantitatif peningkatan hasil belajar yang diperoleh pada
pra-intervensi sampai pada siklus II, yaitu dari 52,94% sampai 94,18%. Analisis data kualitatif
digunakan berdasarkan pada model analisis oleh Miles dan Hubberman. Hasil penelitian
menunjukkan bahwa penggunaan pendekatan keterampilan proses sains dapat meningkatkan hasil
belajar siswa pada seluruh ranah yaitu ranah kognitif, afektif, dan psikomotorik.


Kata kunci: Hasil Belajar, Pendekatan Ketrampilan Proses Sains, Penelitian Tindakan

Published
2014-11-11
How to Cite
NIRMALA, B. (2014). PENINGKATAN HASIL BELAJAR SAINS MELALUI SCIENCE PROCESS SKILLS APPROACH. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(2), 231 - 240. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpud/article/view/3584