PENINGKATAN KECERDASAN INTERPERSONAL MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF

  • Yusdiana Yusdiana PAUD PPs Univeristas Negeri Jakarta

Abstract

Abstract: The objective of this research was to improve the interpersonal intelligences improve
early childhood learning cooperative at Kindergarten Asy-Syifa West Java city of Serang. The
data were collected through participant observation using interview, observation, document study,
and recording. The data analysis and interpretation indicates that: The results obtained showed
that the increase of 21,15%. In a quantitative comparison of child interpersonal intelligences
before and after the action. Informant Number 13; Raw Data Pretest Total Score 858; Average
Class Pretest 66; Raw Data posttest Total Score 1184; Average Class posttest 91.08. Based on
these results, the researchers suggest: 1) Teachers should create a conducive learning process,
comfortable and fun, setting up media which aims to improve the interpersonal intelligences
concept in concrete terms so that the child can be stimulated properly, 2) schools, better prepare
facilities and varied infrastructure that supports interpersonal intelligences education so as to
improve social interaction, communication, socialization, empathy, and collaboration .


Keywords: Interpersonal Intelligences, Cooperative Learning, Action Reacrh

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini untuk meningkatkan kecerdasan interpersonal melalui
pembelajaran kooperatif di TK As-Syifa di Serang. Data yang dikumpulkan melalui observasi
partisipan dengan wawancara, observasi, studi dokumentasi, dan video rekaman. Analisis data dan
interpretasi menunjukkan bahwa hasil peningkatan sebesar 21,05%. Pada satu perbandingan
kwantitatif dari inteligen hubungan antar pribadi anak sebelum dan setelah aksi. Angka penutur
asli 13; Data mentah Pretest Jumlah Score 858; Merata-ratakan Kelas Pretest 66; Data mentah
post test Jumlah Score 1184; Merata-ratakan Kelas posttest 91.08. Berlandaskan hasil ini,
peneliti sarankan: (1) Guru harus menciptakan satu belajar mungkinkan berjalan, nyaman dan
ceria, membuat media yang mana bertujuan meningkatkan inteligen hubungan antar pribadi anak
dapat dirangsang dengan baik; (2) sekolah, persiapkan lebih baik fasilitas dan membedakan
infrastruktur dukungan itu untuk mendukung kecerdasan interpersonal untuk meningkatkan
interaksi sosial, komunikasi, sosialisasi, empati, dan kerjasama.


Kata kunci: Kecerdasan Interpersonal, Pembelajaran Kooperatif, Penelitian Tindakan

Published
2014-11-11
How to Cite
Yusdiana, Y. (2014). PENINGKATAN KECERDASAN INTERPERSONAL MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(2), 385 - 394. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpud/article/view/3604