PROFIL KESIAPAN SEKOLAH ANAK MEMASUKI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Anayanti Rahmawati Fakultas Psikologi Universitas Airlangga Surabaya
  • Mareyke Maritje Wagey Tairas Universitas Airlangga Surabaya
  • Nur Ainy Fardana Nawangsari Universitas Airlangga Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.21009/JPUD.122.01

Abstract

ABSTRAK 

School readiness is children’s readiness to enter elementary school. School readiness is needed so that children can attend all school activities in elementary school well. This study aims to determine the condition of school readiness owned by children before entering elementary school. Method used in this research is survey. Data analysis was carried out descriptively by comparing the average score of each dimension in school readiness. Results show that the average score from the highest to the lowest in the dimension of school readiness are academic knowledge, dimension, physical health and motor development dimension, basic thinking skills dimension, self-discipline dimension, social  emotional maturity dimension, and communication skills dimension. Achievement of the average score in cognitive dimensions (academic knowledge and basic thinking skills dimension) and physical health and motor development dimension are higher than non-cognitive dimensions (self-discipline, social emotional maturity and communication skills dimension). This condition needs to get attention because the realization of school readiness is a combination of all dimensions in school readiness. The low in one of these dimension will affect to the overall of school readiness’s quality. 

Keywords: School readiness, Children, Entering elementary school

Kesiapan sekolah merupakan kesiapan anak untuk masuk Sekolah Dasar (SD). Kesiapan sekolah diperlukan agar anak dapat mengikuti semua kegiatan sekolah di SD dengan baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kondisi kesiapan sekolah yang dimiliki oleh anak sebelum memasuki SD. Metode penelitian yang digunakan adalah survei. Analisis data dilakukan secara deskriptif dengan membandingkan nilai rata-rata setiap dimensi dalam kesiapan sekolah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata dari tertinggi ke terendah dalam dimensi kesiapan sekolah adalah dimensi pengetahuan akademis, dimensi  kesehatan fisik dan perkembangan motorik, dimensi ketrampilan berpikir dasar, dimensi disiplin diri, dimensi  kematangan sosial emosional dan dimensi kemampuan berkomunikasi. Capaian nilai rata-rata dimensi kognitif (dimensi pengetahuan akademis dan ketrampilan berpikir dasar) dan dimensi kesehatan fisik dan perkembangan motorik lebih tinggi jika dibandingkan dengan capaian nilai rata-rata dimensi non kognitif (dimensi disiplin diri, kematangan sosial emosional dan kemampuan berkomunikasi).. Kondisi ini perlu mendapatkan perhatian karena terwujudnya kesiapan sekolah merupakan perpaduan antara semua dimensi dalam kesiapan sekolah. Rendahya salah satu dimensi akan mempengaruhi kualitas kesiapan sekolah secara keseluruhan.

Kata Kunci: Kesiapan Sekolah, Anak, Masuk Sekolah Dasar

 

Downloads

Published

2018-11-30

How to Cite

Rahmawati, A., Tairas, M. M. W., & Nawangsari, N. A. F. (2018). PROFIL KESIAPAN SEKOLAH ANAK MEMASUKI SEKOLAH DASAR. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(2), 201–210. https://doi.org/10.21009/JPUD.122.01