Kindergarten Teachers' Responses to Career Parents Seen from the Social Emotional Aspects of Children Aged 5-6 Years

Authors

  • Anna Habibah Universitas Negeri Semarang
  • Yuli Kurniawati Sugiyo Pranoto Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.21009/jpud.v18i2.49450

Keywords:

Early Childhood Teacher, Career, Parent, Social Emotional

Abstract

This study aims to investigate the response of kindergarten teachers to career parents from the social-emotional perspective of 5-6 year old children. The respondents to the study were six kindergarten teachers in Semarang City. The research method used in the study is a type of qualitative approach with a case study research design, data collection using interview measurement instruments, observation and documentation. Data analysis was carried out by data reduction and triangulation to validate the research results. The results of the study show that career parents have an impact on children's social-emotional behavior. Positive Impact Children with career parents tend to be independent, adaptive, have good social interaction, and quickly adapt to a new environment. As a negative impact, children often experience a lack of affection, difficulty in managing emotions, and lack of self-regulation. The implications of this study include the need to increase cooperation between teachers and parents to create communication of children's needs, parents provide quality time and choose caregivers who are competent in the field of children, in order to optimize child development.

References

Afnida, M., & Suparno, S. (2020). Literasi dalam Pendidikan Anak Usia Dini: Persepsi dan Praktik Guru di Prasekolah Aceh. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 971. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.480

Age, J. G., & Hamzanwadi, U. (2020). Perilaku Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 181–190. https://doi.org/10.29408/jga.v4i01.2233

Aghnaita, A. (2017). Perkembangan Fisik-Motorik Anak 4-5 Tahun Pada Permendikbud no. 137 Tahun 2014 (Kajian Konsep Perkembangan Anak). Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 219–234. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2017.32-09

Alfita, L. (2015). Hubungan Antara Kematangan Emosi Dengan Perilaku Prososial. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 1(April).

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer Metode Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer. 3(1), 1–9.

Azizah, S. R., Arofah, N. D., & Sumitra, A. (2019). Optimalisasi Pendidikan Anak Usia Dini Berdasarkan Pembelajaran Yang Berbasis Perkembangan Otak. Ceria (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 2(2), 29. https://doi.org/10.22460/ceria.v2i2.p29-36

Azwar S. (2011). Sikap Manusia Teori dan Pengukuran. November, 51–63.

Bening, T. P., & Diana, R. R. (2022). Pengasuhan Orang Tua dalam Mengembangkan Emosional Anak Usia Dini di Era Digital. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(1), 179. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i1.643

Chofifah, N., Paradise, M. R., & Azkia, M. (2020). Analisis Perkembangan Emosi Anak Usia Dini. 5(2), 77–90.

Daflora, R., & Jaya, R. P. (2019). Analisis Pemahaman Orang Tua Siswa Akan Keterlibatannya Dalam PAUD. Paudia : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 10–19. https://doi.org/10.26877/paudia.v8i2.4606

Fatmawati, N. I., & Sholikin, A. (2019). Literasi Digital, Mendidik Anak Di Era Digital Bagi Orang Tua Milenial. Jurnal Politik Dan Sosial Kemasyarakatan, 11(2), 119–138.

Habsoh, S., Nasrudin, E., & Rosadi, A. (2021). Pelaksanaan Bimbingan Belajar oleh Orang Tua dalam Perkembangan Moral Spiritual Anak di Raudhatul Athfal. Jurnal El-Audi, 2(1), 20–36. https://doi.org/10.56223/elaudi.v2i1.23

Hadi, S. (2010). Pemeriksaan Keabsahan. 21–22.

Khotimah, K., & Zulkarnaen, Z. (2023). Peran Orang Tua dalam Membentuk Kemandirian Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 587–599. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3832

Kurniawati, Y., & Nafisah, A. D. (2022). Persepsi Anak Usia Dini Terhadap Guru Di Semarang. Konservasi Pendidikan, 1(7), 152.

Latifah, A. (2020). Peran Lingkungan Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. (Japra) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (Japra), 3(2), 101–112. https://doi.org/10.15575/japra.v3i2.8785

Lestari, P. I., & Prima, E. (2020). Pelibatan Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Seminar Ilmiah Nasional Teknologi …, November, 241–248. https://jurnal.undhirabali.ac.id/index.php/sintesa/article/download/1258/2860

Lestari, S., & Fathiyah, K. N. (2023). Analisis Pembelajaran dalam Meningkatkan Kemandirian pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 398–405. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3693

Listia Fitriyani. (2015). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosi Anak. Jurnal Lentera, XVIII(1), 94–110. http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/artikel EQ.pdf.

Luqman Tri, F. A. (2016). Perilaku Sosial Anak Usia Dini Di Lingkungan Lokalisasi Guyangan (Studi Kasus pada Anak Usia 5-6 Tahun). Jurnal PGPAUD Trunojoyo, 3(1), 1–75.

Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-Nisa’ : Jurnal Kajian Perempuan Dan Keislaman, 13(1), 116–152. https://doi.org/10.35719/annisa.v13i1.26

Maulinda, R., Muslihin, H. Y., & Sumardi, S. (2020). Analisis Kemampuan Mengelola Emosi Anak Usia 5-6 Tahun (Literature Riview). Jurnal Paud Agapedia, 4(2), 300–313. Https://Doi.Org/10.17509/Jpa.V4i2.30448

Muali, C., & Fatmawati, S. (2022). Peran Orang Tua Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak ; Analisis Faktor Dan Strategi Dalam Perspektif Islam. 3(2), 85–100.

Nadia, D. O., Suhaili, N., & Irdamurni. (2023). Peran Interaksi Sosial Dalam Perkembangan Emosional Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendas, 08(1), 2727–2738.

Nafisah, A. D., Pranoto, Y. K. S., & Nuzulia, S. (2022). Pengaruh Keterlibatan Ayah Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 2022, 23–29. http://pps.unnes.ac.id/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes/

Nofitasari, N., & Mukminin, A. (2022). Early Childhood Education Papers PAUD Teachers ’ Perceptions of Career Parents Given Children ’ s Social Behavior at Kindergarten Siti Sulaechah 04 Semarang. 11(2), 96–103. https://doi.org/10.15294/belia.v11i2.67630

Nugraha, D., Apriliya, S., & Veronicha, R. K. (2017). Kemampuan empati anak usia dini. 1(1), 30–39.

Nurfazrina, S. A., & Muslihin, H. Y. (2020). Analisis Kemampuan Empati Anak Usia 5-6 Tahun ( Literature Review ). 4(2), 285–299.

Nurjannah, N. (2017). Mengembangkan Kecerdasan Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Keteladanan. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 14(1), 50–61. https://doi.org/10.14421/hisbah.2017.141-05

Nurlita, T. A., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2020). Latar Belakang Pendidikan Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 85–95. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27200

Prasetyo, D., Marzuki, & Riyanti, D. (2019). Pentingnya Pendidikan Karakter Melalui Keteladanan Guru. 4(1), 19–32.

Priyanti, N. Y., Guru, P., Anak, P., Dini, U., Panca, U., & Bekasi, S. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Melalui Permainan Ular Tangga Pada Kelompok B Di TK Al Khairiyah. 5(20), 4135–4142.

Purwandari, E., Handayani, N., Agusta, O. L., Mabruria, A., & Haryanti, N. (2022). Peningkatan Kemampuan Sosial Emosional Anak Usia Dini (AUD) Melalui Metode Bercerita. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 9(1), 47–55. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v9i1.11685

R. Septianingsih, D. Safitri, S. S. (2023). Media Audio Visual Dalam Konteks Pembelajaran Ips: Implikasinya Untuk Pendidikan Di Era Digital. Cendekia Pendidikan, 1(1), 1–13. https://ejournal.warunayama.org/index.php/sindorocendikiapendidikan/article/view/769

Rahman, M. M. (2013). Kepercayaan Diri Pada Anak Usia Dini A . Pendahuluan Pendidikan anak usia dini telah banyak berkembang di masyarakat , baik yang ditumbuhkembangkan oleh instansi pemerintah maupun oleh masyarakat . Misalnya , Bina Keluarga Balita yang dikembangkan oleh BK. Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 1–16.

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Risnawati, A. (2020). Pentingnya Pembelajaran Sains bagi Pendidikan Anak Usia Dini. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 2, 513–515. http://sunankalijaga.org/prosiding/index.php/kiiis/article/view/447

Robbiyah, R., Ekasari, D., & Witarsa, R. (2018). Pengaruh Pola Asuh Ibu terhadap Kecerdasan Sosial Anak Usia Dini di TK Kenanga Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 74. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.10

Rofi’ah, U. A., Hafni, N. D., & Mursyidah, L. (2022). Sosial Emosional Anak Usia 0-6 Tahun dan Stimulasinya Menurut Teori Perkembangan. Az-Zahra: Journal of Gender and Family Studies, 3(1), 41–66. https://doi.org/10.15575/azzahra.v3i1.11036

Sari, D. R., & Rasyidah, A. Z. (2020). Peran Orang Tua Pada Kemandirian Anak Usia Dini. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 3(1), 45–57. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v3i1.441

Sari, P. P., & Mulyadi, S. (2020). Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. 4(1), 157–170.

Sasmita, A. F. (2023). Keluarga memiliki peran yang sangat penting dalam melaksanakan pengasuhan anak . Hal ini disebabkan karena anak dibesarkan oleh pendidikan yang didapatkan dari orang terdekatnya khususnya orang tua . Dimana orang tua berperan sebagai simbol tiruan atau ce. 04.

Septiriani, & Yulsyofriend. (2020). Permainan Meniup Cat Poster dapat Meningkatkan Perkembangan Kreativitas Seni Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1091–1100.

Silahuddin, S. (2017). Urgensi Membangun Karakter Anak Sejak Usia Dini. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 18. https://doi.org/10.22373/bunayya.v3i2.1705

Siti Sholichah, A., & Ayuningrum, D. (2021). Efektifitas Kegiatan Kajian Parenting dalam Meningkatkan Kesadaran Orang Tua Terhadap Pengasuhan Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 1–9. https://doi.org/10.37985/murhum.v2i2.41

Supardan, H. D. (2016). Teori dan Pratik pendekatan dalam pembelajaran. Jurnal Edunomic, 4 No.1(1), 1–15. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/62239329/199-388-1-SM_120200301-68210-1pyss04-libre.pdf?1583059526=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DSM_1.pdf&Expires=1703979534&Signature=G6hSRVNhOuHn6MyWj8gWyXu8TCTaoZ0zFGafoSu4qAlgLbRy8kQyapC1vk5Av

Suyadi, & Sutrisno. (2018). A genealogycal study of Islamic education science at the faculty of Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga. Al-Jami’ah, 56(1), 29–58. https://doi.org/10.14421/ajis.2018.561.29-58

Syahrul, S., & Nurhafizah, N. (2022). Analisis Pola Asuh Demokratis terhadap Perkembangan Sosial dan Emosional Anak di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5506–5518. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.1717

Syamaun, S. (2019). 81 | Jurnal At-Taujih Bimbingan Dan Konseling Islam Vol. 2 No. 2 Juli - Desember 2019 (http://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/Taujih). Jurnal At-Taujih Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(2), 81–95.

Syamsul Hadi, S. H. (2013). Pembelajaran Sosial Emosional Sebagai Dasar Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Teknodik, 227–240. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.104

Talvio, M., Berg, M., Litmanen, T., & Lonka, K. (2016). The Benefits of Teachers’ Workshops on Their Social and Emotional Intelligence in Four Countries. Creative Education, 07(18), 2803–2819. https://doi.org/10.4236/ce.2016.718260

Wahyuni, F. (2019). Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Holistik Integratif. Qalamuna, 11(2), 61–72.

Wahyuseptiana, Y. I. (2020). Pembentukan Konsep Penerimaan Diri pada Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Buana Gender : Jurnal Studi Gender Dan Anak, 5(2), 126–136. https://doi.org/10.22515/bg.v5i2.2814

Wijayanti, R. (2018). Permainan Tradisional Sebagai Media Pengembangan Kemampuan Sosial Anak. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 51–56. https://doi.org/10.17509/cd.v5i1.10496

Wulandari, D., & Hermiati, D. (2019). Deteksi Dini Gangguan Mental dan Emosional pada Anak yang Mengalami Kecanduan Gadget. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(1), 382–392. https://doi.org/10.31539/jks.v3i1.843

Yanti Lubis. (2019). Mengembangkan Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Bermain. Generasi Emas, 2(1), 47.

Zumrudiyah, R. (2014). Pola Asuh Orang Tua Karir Dan Non Karir Dalam Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Islam. Tesis, FIP, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim. http://etheses.uin-malang.ac.id

Downloads

Published

2024-11-27

How to Cite

Habibah, A., & Pranoto, Y. K. S. (2024). Kindergarten Teachers’ Responses to Career Parents Seen from the Social Emotional Aspects of Children Aged 5-6 Years. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 18(2), 398–408. https://doi.org/10.21009/jpud.v18i2.49450