Pelatihan Pembuatan Soal berbasis HOTS bagi Guru Guru jenjang SD, SMP, SMA, dan SMK di kecamatan Muara gembong.
Keywords:
pemahaman HOTS, pendampingan, pembelajaran berorientasi HOTSAbstract
Abstract
This training aims to improve teachers' capacity in compiling questions that challenge students to think more deeply, in accordance with HOTS standards. The main target of this training is teachers from all levels of education in Muara Gembong District. Each level of education has its own characteristics, but the development of HOTS-based questions can be applied at all levels, from elementary to vocational schools. The results of the needs analysis identified that many teachers still need to improve their understanding of pedagogy and fields of study. In addition, in the training on learning oriented to high-level thinking skills, the pretest results showed an average score of 55 points while the posttest results showed an average score of 70 points, this result indicates an increase in value of 15 points from the initial understanding. Although this result is still below the expected value, namely: 75%. The results obtained in this activity include: (1) increasing teachers' understanding of the HOTS-oriented learning approach; (2) increasing teachers' pedagogical and field of study competencies in managing classroom learning. The follow-up analysis in this activity is: (1) Assisting teachers in making planning plans; (2) Assistance for teachers in developing HOTS-oriented learning tools.
Keywords: understanding HOTS, assistance, HOTS-oriented learning.
Abstrak
Pelatihan ini bertujuan untuk meningkatkan kapasitas guru dalam menyusun soal yang menantang siswa berpikir lebih mendalam, sesuai dengan standar HOTS. Sasaran utama dari pelatihan ini adalah guru dari semua jenjang pendidikan di Kecamatan Muara Gembong. Setiap jenjang pendidikan memiliki karakteristik tersendiri, namun pengembangan soal berbasis HOTS dapat diterapkan pada semua tingkat, mulai dari SD hingga SMK. Hasil analisis kebutuhan teridentifikasi bahwa masih banyak guru-guru membutuhkan peningkatan pemahaman tentang pedogogik dan bidang studi. Disamping itu, pada pelatihan tentang pembelajaran berorientasi pada keterampilan berpikir tingkat tinggi, hasil pretest menunjukkan nilai rata-rata mencapai point 55 sedangkan hasil pos test menunjukkan nilai rata-rata mencapai point 70, hasil ini menandakan ada kenaikan nilai sebesar 15 point dari pemahaman awal. Walaupun hasil ini masih dibawah nilai yang diharapkan yaitu: 75%. Hasil yang diperoleh dalam kegiatan ini diantaranya adalah: (1) meningkatnya pemahaman guru-guru tentang pendekatan pembelajaran berorientasi HOTS; (2) meningkatkan kompetensi pedagogik dan bidang studi guru dalam mengelola pembelaaran di kelas. Analisis tindak lanjut dalam kegiatan ini adalah: (1) Pendampingan guru-guru dalam membuat perencanaan perencanaan; (2) Pendampingan guru-guru dalam mengembangkan perangkat pembelajaran yang berorientasi HOTS.
Kata Kunci: pemahaman HOTS, pendampingan, pembelajaran berorientasi HOTS.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 daryanto, Soeprijanto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.