Berbagai Pembacaan al-Qur’an Kontemporer

Authors

  • Andy Hadiyanto Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21009/JSQ.011.1.01

Keywords:

Al-Qur'an, Tafsir Kontemporer, Penafsiran

Abstract

The different interpretations of the holy texts of the Qur'an further broaden the horizon of Muslim understanding of the content of God's messages on the one hand. But on the other hand, the greater the interpretation if not accompanied by an attitude of openness will lead to idiologization (talwiin) to certain understandings arising from that interpretation. Such an idiologisation will elicit a blind and faithless fanatic attitude in religion. Violence in the name of religion and the various conflicts among fellow Muslims recorded in the history of Islam from the past until now is concrete evidence of the negative effects of an interpretation. Therefore this paper is present to provide a comprehensive picture of the recitation of the Qur'an.

 Keywords: Al-Qur'an, Contemporary Tafsir, Interpretation

 Abstrak

Perbedaan penafsiran terhadap teks suci al-Qur’an semakin memperluas horizon pemahaman umat Islam tentang kandungan pesan-pesan Tuhan di satu sisi. Namun di sisi lain, semakin banyaknya penafsiran tersebut apabila tidak dibarengi dengan sikap keterbukaan akan menimbulkan idiologisasi (talwiin) terhadap pemahaman-pemahaman tertentu yang muncul akibat penafsiran itu. Idiologisasi tersebut akan memunculkan sikap fanatik buta dan ketertutupan dalam beragama. Kekerasan atas nama agama dan berbagai konflik antar sesama pemeluk Islam yang tercatat dalam sejarah Islam dari dulu hingga sekarang adalah bukti kongkrit efek negatif sebuah penafsiran. Oleh karena itu tulisan ini hadir untuk memeberikan gambaran yang komprehensif terhadap pembacaan al-Qur’an.

 Kata Kunci: Al-Qur’an, Tafsir Kontemporer, Penafsiran

Published

2015-01-01

How to Cite

Hadiyanto, Andy. “Berbagai Pembacaan Al-Qur’an Kontemporer”. Jurnal Studi Al-Qur’an 11, no. 1 (January 1, 2015): 1–23. Accessed November 21, 2024. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jsq/article/view/1257.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>