Perkembangan Islam Mainstream dan Peran Signifikan Agensi Sosial di Indonesia

  • Ahmad Hakam Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Social Agency, Understanding of Islam, The Development of Mainstream Islam

Abstract

This paper aims to discuss some of the understandings that became mainstream Islam in Indonesia in some theological and muamalah and fiqh. The development and dissemination of Islamic understanding is inseparable from the important role of the social agency through which this understanding spread and became established among Muslim Indonesians. To complement the discussion, an inadequately conventional understanding is also discussed as a comparison material and further thought. This is expected to add to existing insights about Islamic understanding.

Keywords: Social Agency, Understanding of Islam

Abstrak

Makalah ini bertujuan untuk membahas beberapa pemahaman yang menjadi pemahaman islam mainstream di Indonesia dalam beberapa hal teologis dan muamalah dan fiqhnya. Perkembangan dan penyebaran pemahaman keislaman ini tak lepas dari peran penting agensi sosial yang melaluinya pemahaman ini menyebar dan menjadi mapan di kalangan Muslim Indonesia. Untuk melengkapi bahasan, pemahaman yang tidak cukup konvensional juga dibahas sebagai bahan perbandingan dan pemikiran lebih lanjut. Ini diharapkan bisa menambah wawasan yang sudah ada tentang pemahaman keislaman.

Kata Kunci: Agensi Sosial, Pemahaman Islam

Published
2015-01-01
How to Cite
Hakam, Ahmad. “Perkembangan Islam Mainstream Dan Peran Signifikan Agensi Sosial Di Indonesia”. Jurnal Studi Al-Qur’an 11, no. 1 (January 1, 2015): 90 - 101. Accessed April 27, 2024. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jsq/article/view/1468.

Most read articles by the same author(s)