Gender dan Eksistensialisme Sartre

  • Fahmi Saefuddin Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
Keywords: gender, existentialism, feminism

Abstract

This paper discusses gender and it’s relation beside on Jean Paul Sartre's theory of existentialist philosophy. The method uses in this peaper is analytical and comparative descriptions of the thoughts and ideas of both the flow of feminism with regard to gender, as well as with human existence and its existence according to Sartre. The conclusions and findings that the authors present in this study is the suitability of the idea of ​​feminism on women's gender with the notion of existentialism, especially those initiated by Sartre. Where a woman feels her existence exists and feels her own, then she has the potential to sue what the tradition has already modified to her.

Keywords: Gender, Existentialism, Feminism

Abstrak

Penelitian ini membahas gender dan kaitannya dengan teori filsafat eksistensialisme berdasarkan teori Jean Paul Sartre. Metode menggunakan adalah kualitatif deksripsi analitis dan komparatif mengenai pemikiran dan gagasan baik dari aliran feminism berkaitan dengan gender, maupun dengan keberadaan manusia dan eksistensinya menurut Sartre. Dalam tulisDi antara kesimpulan dan temuan yang penulis hadirkan dalam penelitian ini adalah kesesuaian gagasan feminisme mengenai gender wanita dengan paham eksistensialisme, terutama yang digagas Sartre dengan sampel penelitian masyarakat Mbojo NTB. Di mana wanita ketika merasa eksistensinya ada dan dirasakannya sendiri, maka dia memiliki potensi untuk menggugat apa yang sudah dikodratkan oleh tradisi kepadanya.

Kata Kunci: Gender, Eksistensialisme, Feminisme

Published
2017-01-01
How to Cite
Saefuddin, Fahmi. “Gender Dan Eksistensialisme Sartre”. Jurnal Studi Al-Qur’an 13, no. 1 (January 1, 2017): 95 - 118. Accessed April 20, 2024. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jsq/article/view/3246.