Development of Animaker-Based Animated Video and Team Quiz Activities to Improve Mastery of Static Fluid Concepts
DOI:
https://doi.org/10.21009/1.09113Keywords:
learning media, animation, team quiz, static fluidAbstract
This study aims to discover the characteristics of Animaker-based animated video, explore opportunities, measure feasibility and effectiveness, and analyze students’ responses to Animaker-based animated video and quiz team activities in improving the static fluid concept’s mastery. The method used in this research is R&D with the ADDIE development model. The result of this research shows that Animaker-based animated video and quiz team activities have the opportunity to improve the mastery of static fluid concepts. The characteristics of Animaker-based animated video media are shown in each part of the video, such as a teacher’s animation, process illustration, case study, practice questions, and simulation examples. The average validation score from three media experts is 87.1%, meaning the Animaker-based animated video is highly feasible. Animaker-based animated video media and team activities quizzes effectively improve the mastery of static fluid concepts. Student responses get a percentage of 82% in the very good category.
References
Alamsyah, Rizki 2018, ‘Pengembangan Video Pembelajaran Kepenyiaran Materi Produksi Program Televisi Untuk Mahasiswa Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Malang’, Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, vol. 1, no. 3, pp. 229-236.
Arianti, R & Wicaksono, I 2020, Efektivitas Media Video Animasi Untuk Pembelajaran Pemanasan Global Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa’, Jurnal Pendidikan Fisika, vol. 5, no. 2, pp. 92-103.
Ayuliandari, F & Sylvia, I 2022, ‘Efektivitas Media Video Animasi dalam Pembelajaran Sosiologi terhadap Peningkatan Pemahaman Materi Peserta Didik pada SMAN 12 Merangin’, Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, vol. 1, no. 2, pp. 113-117.
Dalvi 2006, ‘Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa dalam pembelajaran Agama dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Aktif Tipe Quiz Team’, Jurnal Guru, vol. 3, no. 1.
Fadilah, RU 2019, ‘Penerapan Model Pembelajaran Quiz Team Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Peserta Didik Kelas XI IPS 2 Sman 8 Kediri Di Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2018/2019’, Journal of Sharia Economics, vol. 1, no. 2, pp. 146-164.
Fauziyah, E, Praherdhiono, H & Ulfa, S 2020, ‘Efektivitas Penggunaan Video dengan Pengayaan Tokoh dan Animasi terhadap Pemahaman Konseptual Siswa’, JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, vol. 3, no. 4, pp. 448-455.
Hapsari, GPP & Zulherman, Z 2021, ‘Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa’, Jurnal Basicedu, vol. 5, no. 4, pp. 2384-2394.
Helmiati, H & Ag, M 2012, ‘Model Pembelajaran’, Aswaja Pressindo.
Ika, M 2021, ‘Pengembangan Media Animaker Materi Keliling Dan Luas Bangun Datar Menggunakan Kalkulator Di Kelas Iv Sd Ump’, EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, vol. 5, no. 1, pp. 1-11.
Jannah, M 2018, ‘Pengembangan Media Video Animasi Digestive System Pengembangan Media Video Animasi Digestive System Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ipa Kelas V, Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, vol. 6, no. 2.
Latif, A 2020, ‘Tantangan Guru dan Masalah di Era Digital’, Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, vol. 4, no. 3, p. 614.
Maharani 2019, ‘Peningkatan aktivitas dan hasil belajar tematik siswa melalui strategi pembelajaran team quiz dan media teka teki silang’, International Journal of Elementary Education, vol. 3, no. 2, pp. 151-158.
Martha, ASD & Santoso, HB 2019, ‘The Design And Impact Of The Pedagogical Agent: A Systematic Literature Review’, Journal of Educators Online, vol. 16, no. 1.
Mashuri, DK 2020, ‘Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V’, Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, vol. 8, no. 5.
Puspita, WI, Sutopo, S & Yuliati, L 2019, ‘Identifikasi penguasaan konsep fluida statis pada siswa’, Momentum: Physics Education Journal, pp. 53-57.
Putri, DP 2020, ‘Penggunaan Metode Pembelajaran Team Quiz Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar PKn’, Journal of Education Action Research, vol. 4, no. 4, pp. 452-458.
Rizqi, A, Parmin, P & Nurhayati, S 2013, ‘Pengembangan Modul IPA Terpadu Berkarakter Tema Pemanasan Global untuk Siswa SMP/MTs’, Unnes Science Education Journal, vol. 2, no. 1.
Sundayana, R 2016, ‘Media dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika, untuk guru, calon guru, orang tua dan para pecinta matematika’, Alfabeta, Bandung.
Trilling, B & Fadel, C 2009, ‘21st Century Skills: Learning for Life in Our Times’, John Wiley & Sons.
Ulfiati, R 2019, ‘Penerapan Model Pembelajaran Quiz Team Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Peserta Didik Kelas Xi Ips 2 Sman 8 Kediri Di Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2018/2019’, Journal of Sharia Economics, vol. 1, no. 2.
Yusrizal, 2016, ‘Analysis of difficulty level of physics national examination’s questions’, Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, vol. 5, no. 1, pp. 140-149.