Karakteristik Pendidik Menurut Al-Qur’an

Analisis Kajian Tafsir Maudhu’i

Authors

  • Abdul Fadhil Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21009/JSQ.011.1.03

Keywords:

Pendidik, Karakteristik Pendidik, Keteladanan

Abstract

The purpose of this paper to reveal the educator as an example for learners should have the attitude and personality intact. Personality competence is also related to the appearance of the educator (characteristics of physical) as an individual who has discipline, good looks, responsibility, commitment, and role model. Modeling and habituation of educators in educational institutions is the most effective method to grow akhlakul karimah on learners. Exemplary in education is very important and can affect the educational process, especially in shaping the moral aspect, spiritual, and social ethos of learners. Exemplary is the best method of education and the most memorable.

Keywords: Educator, Educator Characteristics, Exemplary

Abstrak

Tujuan tulisan ini untuk mengungkap pendidik sebagai teladan bagi peserta didiknya harus memiliki sikap dan kepribadian utuh. Kompetensi kepribadian terkait pula dengan penampilan sosok pendidik (karakteristik jasmaniyah) sebagai individu yang mempunyai kedisiplinan, berpenampilan baik, bertanggungjawab, memiliki komitmen, dan menjadi teladan. Keteladanan dan pembiasaan pendidik di lembaga pendidikan adalah metode yang paling efektif untuk menumbuhkan akhlakul karimah pada peserta didik. Keteladanan dalam pendidikan sangat penting dan bisa berpengaruh terhadap proses pendidikan, khususnya dalam membentuk aspek moral, spiritual, dan etos sosial peserta didik. Keteladanan merupakan metode pendidikan yang terbaik dan yang paling membekas.

Kata Kunci : Pendidik, Karakteristik Pendidik, Keteladanan

Published

2015-01-01

How to Cite

Fadhil, Abdul. “Karakteristik Pendidik Menurut Al-Qur’an: Analisis Kajian Tafsir Maudhu’i”. Jurnal Studi Al-Qur’an 11, no. 1 (January 1, 2015): 38–54. Accessed November 23, 2024. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jsq/article/view/1376.

Most read articles by the same author(s)